چکیده:
زمینه: پرخاشگری یکی از عوامل زمینهساز رفتارهای غیراخلاقی است. آموزش و پرورش تفکر میتواند از بروز پرخاشگری جلوگیری کند. هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی طراحی آموزش تفکر مبتنی بر نظریه اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی و سنجش تاثیر آن بر کاهش پرخاشگری به عنوان یکی از عوامل زمینهساز رفتارهای غیراخلاقی دانش آموزان است.
روش: روش پژوهش آمیخته و طرح پژوهش، آمیخته اکتشافی متوالی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش آزمایش استفاده شد. جامعه بخش کیفی شامل متون علمی از سال 1930 تا 2019 بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و شامل 18 کتاب و 40 مقاله بود. همچنین با 6 نفر از متخصصان به روش گروه کانونی مصاحبه صورت گرفت و الگو تدوین شد. در بخش کمّی، الگوی تدوین شده برای 15 نفر از متخصصان که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند، ارسال شد. همچنین از بین دانشآموزان مدارس دخترانه شهرستان اسدآباد با روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای، 30 نفر انتخاب و در 2 گروه آزمایش و کنترل جایگزین و 9 جلسه 75 دقیقهای به آنها آموزش تفکر داده شد. ابزار بخش کمّی شامل پرسشنامه محققساخته برای اعتبار سنجی الگو با ضریب پایایی 72/ 0 و مقیاس درجهبندی سنجش رفتارهای غیراخلاقی با ضریب پایایی 74/ 0 بود. روش آماری T تک نمونهای و T مستقل بود.
یافته ها: الگوی طراحی آموزش تفکر با 3 مضمون فراگیر و 15 مضمون سازماندهنده، به روش شبکه مضامین تدوین و اعتبارسنجی شد. در فرضیه اول یعنی کاهش پرخاشگری، مقدار t محاسبهشده 899/ 2 با درجه آزادی 28 در سطح 05/0 >P معنادار است. در فرضیه دوم یعنی کاهش رفتارهای غیراخلاقی مقدار t محاسبهشده 2/13 با درجه آزادی 4 در سطح 05/ 0 >P معنادار است.
نتیجه گیری: آموزش تفکر مطابق با الگوی تدوین شده منجر به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و در نتیجه کاهش رفتارهای غیر اخلاقی دانش آموزان دختر شد.
Background: Aggression is one of the factors underlying immoral behaviors. Thinking education can prevent aggression. The goal of this research, developing a thinking instructional design model based on Vigotsky's Social-Cultural Theory and assessing its impact on reducing aggression is one of the factors underlying students' immoral behaviors.
Method: The research method is mixed and the research design is a sequential exploration mix. The theme analysis method was used in the qualitative part and the experimental method was used in the quantitative part. The qualitative section community consisted of scientific texts from 1930 to 2019 that were selected by purposeful sampling and consisted of 18 books and 40 articles. Six experts were also interviewed and the model was developed. In the quantitative section, the developed model was sent to 15 experts who were purposely selected. Also, 30 students were selected from girl students’ schools in Asadabad by single-stage cluster sampling and they were divided into two experimental and control groups and received 9 sessions of 75-minute thinking instruction. Quantitative section tools included a researcher-made questionnaire for model validation with a reliability coefficient of 0.72 and the rating scale for measuring immoral behaviors was 0.74. The statistical method was a single sample t-test and an independent t-test.
Results: Thinking instructional design model was developed and validated in thematic network method, with 3 global themes and 15 organizing themes. In the first hypothesis, namely, aggression reduction, the calculated t value is 2.899 with a degree of freedom of 28 at P
Conclusion: Thinking instruction according to the model developed, it resulted in a decrease in aggressive behaviors and consequently a decrease in the immoral behaviors of female students.