چکیده:
زمینه: پاسخگویی، مسئلهای مهم و چالشآور در نظامهای اداری و سیاسی بیشتر کشورها بوده و هست و عدم پاسخگویی مناسب و بهموقع به کارکنان منجر به ایجاد جو بیاعتمادی و سردی کارکنان نسبت به سازمان میشود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین نهادینهسازی اخلاق و پاسخگویی تدوین شد .
روش: این پژوهش کاربردی با روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری تمامی کارکنان شعب بانک صادرات شهر مشهد به تعداد 1400 نفر میباشند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 310 نفر به عنوان نمونه وارد فرایند تحلیل شده اند روش نمونهگیری تصادفی-طبقهای است ؛ ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه های نهادینه سازی اخلاق و پاسخگویی مدیران می باشد که روایی آنها از نوع محتوا بوده و بر طبق نظر صاحبنظران مورد تائید قرار گرفت جهت سنجش پایایی پرسشنامهها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون با نرمافزار SPSS و تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL استفاده گردید.
یافته ها: یافته ها نشان میدهد که بین متغیر مستقل نهادینهسازی اخلاق و ابعاد آن (نهادینهسازی صریح اخلاق و نهادینهسازی ضمنی اخلاق) با متغیر وابسته پاسخگویی مدیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میزان ضریب الفای کرونباخ برای نهادینه سازی اخلاق 87/ 0 و برای پاسخگویی مدیران 81/ 0 میباشد.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که نهادینه سازی اخلاق و توجه به شاخص های اخلاقی باعث می شود که مدیران حس مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به کارکنان خود داشته بلشند که متقابلا پاسخگویی بیشتر و مناسبتری خواهند داشت.
Background: Accountability has been and is an important and challenging issue in most countries' administrative and political systems and lack of proper and timely response to employees leads to a climate of distrust and coldness. In this regard, the present study aimed to investigate the relationship between institutionalization of ethics and accountability.
Method: This is an applied research with descriptive-correlation method. The statistical population of all employees of the branches of Saderat Bank in Mashhad are 1400 people. According to Cochran formula, 310 people have been included in the analysis process. The ethics and accountability of the managers was content validity and confirmed by experts according to Cronbach's alpha coefficient test. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient with SPSS software and structural equation technique using LISREL software.
Results: The results show that there is a positive and significant relationship between the independent variable of ethical institutionalization and its dimensions (explicit ethical institutionalization and implicit ethical institutionalization) with the dependent variable of managers' accountability. Cronbach's alpha coefficient for ethics institutionalization was 0.87 and for manager’s accountability 0.81.
Conclusion: The results indicate that institutionalizing ethics and paying attention to ethical indicators make managers feel more responsible towards their employees, which in turn is more responsive and appropriate.