چکیده:
زمینه: رعایت اصول اخلاق حرفهای برای مربیان تیم ملی زنان با توجه به حساسیتها و توجه اذهان عمومی به آنها مسئله مهمی است؛ بنابراین، هدف پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری عوامل موثر بر توسعه اخلاق حرفهای در بین مربیان زن تیمهای ملی است.
روش: این پژوهش ازنظر نتیجه؛ توسعهای، ازلحاظ هدف؛ کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری دادهها، میدانی است که به روش ترکیبی کیفی-کمی انجام شده است. در بخش کیفی از بین پژوهشهای مرتبط با اخلاق حرفهای ورزشی، مربیان و زنان، 38 مقاله در دسترس و مرتبط بهعنوان نمونه انتخاب و با روش فراترکیب تحلیل و عوامل مرتبط با مسئله پژوهش تعریف و شناسایی شد. عواملی که مقدار شاخص روایی محتوا برای آنها بالای 7/ 0 بود در ادامه پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. در بخش کمی؛ مدلسازی ساختاری تفسیری و فرایند تحلیل شبکهای استفاده شده است. از بین افراد و صاحبنظران در حوزه اخلاق حرفهای و مربیان، 13 نفر خبره با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی دادههای موردنیاز جمعآوری و پرسشنامههایی که نرخ ناسازگاری آنها از 1/ 0 کمتر بود در محاسبات لحاظ شدند. محاسبات در نرمافزار اکسل و سوپردیسیژن انجام شد.
یافته ها: مهمترین معیار توسعه اخلاق حرفهای در مربیان زن تیم ملی عوامل دستهبندیشده در معیار شخصی است و در بین کل عوامل شناساییشده، «داشتن شناختی کامل از خود» مهمترین عامل است.
نتیجه گیری: یافتههای پژوهش بی شک می تواند به عنوان مبنایی برای سیاستگذاری در زمینه انتخاب، نظارت و ارزیابی عملکرد مربیان زن تیم ملی قرار گیرد.
Background: Regarding the sensitivities and attention of public opinion, observing professional ethics for female national team coaches is an important issue. Therefore, the aim of this study was designing interpretive structural model of factors effect on professional ethics in females' national team coaches.
Method: This research as a developmental, applied and survey research is organized by qualitative-quantitative combination method. In the qualitative section, among research related to the professional ethics of athletics, coaches and women, 38 available and relevant articles were selected as sample and the factors related to the research problem were identified with Meta-synthesis method. Factors that had a content validity index of over 0.7 were used in the study. In the quantitative section, interpretative structural modeling and network analysis process were used. Among experts in professional ethics and coaches, 13 people were selected by snowball sampling method. Data were gathered using a paired comparison questionnaire. Questionnaires with an inconsistency rate of less than 0.1 were considered in the calculations. The calculations were done in Excel and super fusion.
Results: The factors that are considered as personal criteria are the most important factors for the development of professional ethics among female national team coaches and the most important factor is “Self-awareness”.
Conclusion: The findings of this research can be the basis for policy making in the field of selecting, controlling and performance evaluating of female coaches