چکیده:
در منطقه ۲ شهرداری تهران بزرگ، هشت نقطه حادثه خیز شناسایی شده است، موارد متعددی از تصادفات با اشکال مختلف در این هشت نقطه رخ داده است. در سال ۱۳۹۶ تصادف فوتی ۹ مورد، جرحی ۲۲۵ مورد و خسارتی نیز ۱۳۵۳ مورد گزارش شده است.هدف اصلی از انجام این پژوهش، ارزیابی اثربخشی اصلاحات هندسی انجام شده در نقاط حادثه خیز بر میزان تصادفات بوده و این که اصلاحات انجام شده در نقاط حادثه خیز چه میزان بر تصادفات جرحی، فوتی و خسارتی تاثیر داشته است.این تحقیق براساس نوع هدف از انواع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش انجام کار، در رده تحقیقات توصیفی - تحلیلی به شمار آورد، بدین منظور نسبت به تجزیه و تحلیل نقاط پر حادثه و ارزیابی اصلاحات انجام شده در محدوده منطقه ۲ تهران اقدام شد. برای بررسی اثربخشی اصلاحات نقاط حادثه خیز در سال ۱۳۹۶ و سال ۱۳۹۷ اطلاعات و آمارهای ماخوذه از پلیس راهور تهران بزرگ (فرم های کام ۱۱۴) مورد بررسی قرار گرفته است تا ویژگی های عمده و روند حاکم بر تصادفات (کاهشی یا افزایشی) در نقاط حادثه خیز اصلاح شده در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ برآورد شود. در نتیجه با اجرای این طرح در تصادفات فوتی و جرحی شاهد کاهش بوده ایم ولی در تصادفات خسارتی تغییر آن چنانی حاصل نشد.
numerous cases of accidents occurring in different forms at these eight points. There were 9 deaths, 225 fatalities and 1353 fatalities in 1986. The main purpose of this study was to evaluate the effect of geometric corrections performed on accident points on the accident rate and to what extent the corrected impacts on accident, death and injury accidents. The purpose of this study was to describe descriptive-documentary research based on the type of purpose of applied research and in terms of the method of work performed. For this purpose, the accident analysis points were analyzed and the evaluations carried out in the area 2 of Tehran. In order to investigate the effectiveness of accident corrections in the year 2017 and 2018, information and statistics from the Greater Tehran Road Police (COM Form 114) have been examined to identify the major features and trends of accidents (decreasing or incremental) in the corrected accident locations. It was estimate 97 compared to 96. As a result, we have seen a reduction in the number of fatal and surgical accidents, but no significant change in the number of injuries.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی اثربخشی اصلاحات انجام شده در نقاط حادثه خیز نسبت به میزان تصادفات (مقاله پژوهشی ) 4 رضا جوادیان ١، سید تیمور حسینی ٢، محمدرضا حسن زاده ٣، شعیب درویشی نیا تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٠٦/٢٣ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٠٩/١٩ چکیده در منطقه ٢ شهرداری تهران بزرگ، هشت نقطه حادثه خیز شناسایی شده است ، موارد متعددی از تصادفات با اشکال مختلف در این هشت نقطه رخ داده است .
در منطقه ٢ شهرداری تهران بزرگ ، هشت نقطه حادثه خیز توسط پلیس راهور شناسایی شده است ، موارد متعددی از تصادفات با اشکال مختلف در این هشت نقطه رخ داده است ؛ در سال ١٣٩٦ تصادف فوتی ٩ مورد، ٢٢٥ فقره جرحی و ١٣٥٣ فقره خسارتی گزارش شده است .
این تحقیق در پی پاسخ به این سوال است که اصلاحات انجام شده در نقاط حادثه خیز منطقه ٢ تهران به چه میزان در تصادفات اثربخش بوده است ؟ پیشینه و مبانی نظری ممدوحی ، یزدان پناه ، کاظم زاده عباسی و کبیری (١٣٩٤) در مقاله خود با عنوان "توسعه مدل برنامه ریزی خطی تخصیص بهینه بودجه " راه کارهای اصلاحی نقاط حادثه خیز را بررسی کرده اند.
جدول شماره ١٠- جمع بندی تصادفات منطقه دو در نقاط مورد اصلاح به تصویر صفحه مراجعه شود H٠: اصلاحات انجام شده در نقاط حادثه خیز بر میزان تصادفات خسارتی موثر نیست .
Accident Analysis and Prevention, Vol. 42, No. 2, pp.