چکیده:
این پژوهش با هدف،طراحی الگوی مطلوب جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شدکه از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش پژوهش،بصورت کیفی و از روش گراند تئوری وتحلیل مضمون استفاده شد.جامعه آماری پژوهش، از اعضای هیئت علمی ، متخصصان آموزش عالی، مدیران ارشد، دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران روابط بین الملل ستادی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب گردید. در بخش نمونه گیری که بصورت هدفمند انجام پذیرفت، نمونه پژوهش اسناد بیش از 50پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت و آراء صاحبنظران بررسی شد.همچنین در بخش مطالعات میدانی با 12 نفر از متخصصان صاحب نظر در این حوزه مصاحبه عمیق بعمل آمد.در مرحله جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند مبتنی بر تئوری داده بنیادو تحلیل مضمون اسناد بصورت مطالعه موجی شکل انجام گردید.روش تحلیل اطلاعات از طریق کدگذاری باز،محوری،انتخابی انجام شد.دربررسی های الگوی جذب دانشجویان خارجی، که شامل هفت متغیر، بود نتایج به شرح زیر حاصل شد.
.در تبیین دیدگاه های موافق و مخالف به ترتیب،توسعه کمی و کیفی دانشگاه،اصلاح کارکردهای دانشگاهی،بین المللی سازی دانشگاهی،افزایش اعتبارات و منابع مالی دانشگاهی وفرهنگ سازی مشکلات مربوط به جهانی شدن، منحصر شدن جذب دانشجویان در جهت منافع اقتصادی(سرمایه داری آکادمیک) و ارجحیت اهداف سیاسی به اهداف آموزشی حاصل شد. در تبیین عوامل موثر بر جذب دانشجویان خارجی ساختارها، نیروی انسانی،اهداف، برنامه ها و سیاست ها، تکنولوژی، موقعیت دیپلماتیک و بازاریابی آموزشی ، در تبیین راهبرد های های جذب ، برنامه های حمایتی،عملکرد نمادین وعملکرد تنظیمی ، در تبیین رشته های مورد پذیرش دارای مزیت نسبی دانشجویان خارجی، زمینه ها،رفتارها وساختارها ،در تبیین تسهیل روند جذب دانشجویان خارجی، مزیت رقابتی، استعداد دانشگاه وآمایش سرزمین ودر نهایت در تبیین موانع جذب دانشجویان خارجی، موانع تکنولوژیکی، موانع فرهنگی، موانع پداگوژیکی، موانع سیاسی و موانع اقتصادی موثر بوده اند.
The purpose of this study was to design a desirable pattern of recruitment of international students in Islamic Azad University, which was applied in terms of purpose, applied and qualitative in terms of research method and Grand Theory and content analysis method. Statistical population of research, faculty members, experts Higher education, senior managers, international students of Islamic Azad University and international relations managers of Islamic Azad University units were selected. In the purposeful sampling section, the research sample of more than 50 research documents was studied and the opinions of the experts were reviewed. In-depth field interviews were conducted with 12 experts in this field. Data were collected using semi-structured interviews based on data theory and document content analysis in a waveform study. Data analysis was done through open, axial, selective coding. External student recruitment pattern studies, which included seven variables, were conducted. The results are as follows. In explaining the favorable and disagreeable views, respectively, on the quantitative and qualitative development of the university, on the reform of academic functions, on academic internationalization, on increasing academic credits and financial resources, and on the problems of globalization, the integration of students into economic interests (capital). Academic achievement) and the preference for political goals over educational goals. Explaining the factors influencing international student recruitment structures, human resources, goals, programs and policies, technology, diplomatic position and educational marketing, explaining recruitment strategies, support programs, symbolic performance and regulatory performance, in explaining the disciplines Admissions have the relative advantage of international students, backgrounds, behaviors and structures in explaining facilitation of international student recruitment, competitive advantage, university talent and land acquisition, and ultimately in explaining barriers to international student recruitment, technological barriers, cultural barriers, political barriers, and pedagogical barriers. Have been economically effective.