چکیده:
هدف این مقاله بررسی تاثیر تحصیلات و تجربه کاری بر درآمد ناشی از کار افراد است. بدین منظور با استفاده از دادههای هزینه و درآمد بودجه خانوار کشور ایران در سال 1395، معادله دریافتی مینسر مبتنی بر روش رگرسیون چندکی برآورد شده است. نتایج برآورد نشان می دهد که هرچند نرخ بازدهی آموزش در همه دهکهای دریافتی مثبت بوده اما تحصیلات در دهک های پایین دریافتی اثر مثبت قویتری نسبت به دهکهای بالاتر، بر دریافتی افراد داشته است. همچنین متوسط اثرات نهایی متغیر تجربه بر درآمد افراد اثر مثبت داشته و این اثر نیز در دهک های پایین به مراتب قوی تر از دهکهای بالای دریافتی بوده است. ضرایب متغیر جنسیت نشان میهد که زن بودن در همه دهک های دریافتی اثر منفی بر درآمد افراد داشته اما این اثر در دهکهای پایین دریافتی بسیار قویتر بوده که این موضوع دلالت بر تبعیض جنسیتی بیشتر علیه زنان در دهک های پایین دریافتی دارد. بر اساس تجزیه ماچادو و ماتا، تبعیض جنسیتی (شکاف دریافتی زنان و مردان) در دهک اول 30- درصد و در دهک نهم 5/ 4- درصد به زیان زنان شاغل بوده است، تحصیلات زنان این شکاف را تاحدی به نفع زنان کاهش داده است. مطابق نتایج حاصله بازدهی تحصیلات در ایران به مراتب کمتر از بسیاری از دیگر کشورهای جهان میباشد. لذا تجدید نظر در شیوهها و ساختارهای آموزشی به ویژه هدایت آنها معطوف به نیازهای بازار کار و صرفههای اقتصادی ضروری است.
The purpose of this article is to examine the impact of education and work experience on earning. For this purpose, Mincer’s wage equation, quantile regression estimation method and the microdata from Iranian survey of household income and expenses in 2016 have been used. Estimation results show that education returns are positive in all income quantiles, and education in lower-income quantiles has a stronger positive effect than in higher-income quantiles. Also, the average experience have a positive effect on the earnings of individuals, with a stronger effects in low-income quantiles than high-income quantiles. Gender coefficients show that female earnings in all income quantiles are much lower than males, but this negative effect was much bigger in lower-income quantiles, implying gender-based discrimination against women in low-income quantiles. According to Machado and Mata's decomposition, gender discrimination (against females) was estimated, -30% in the first decile, and -4.5% in the ninth decile. Women's education has narrowed the gap somewhat on behalf of women. According to the results, education efficiency in Iran is far lower than many other countries in the world. Therefore, it is necessary to reform educational structures, in particular to guide them towards labor market needs and economic benefits.
خلاصه ماشینی:
همچنين متوسط اثرات نهايي متغير تجربه بر درآمد افراد اثر مثبت داشته و اين اثر نيز در دهک هاي پايين به مراتب قوي تر از دهک هاي بالاي دريافتي بوده است .
Chiswick (به تصویر صفحه رجوع شود) با گرفتن لگاريتم از دو طرف رابطه فوق ، رابطه زير بدست مي آيد: (به تصویر صفحه رجوع شود) با استفاده از اين خاصيت که اگر δ عدد کوچکي باشد آنگاه ، δ ≈ (δ +١)Ln است رابطه بالا را مي توان به صورت زير نوشت : (به تصویر صفحه رجوع شود) اين رابطه لگاريتم دريافتي ها را بر حسب نرخ بازدهي ناشي از سرمايه گذاري در سرمايه انساني (rij)، نسبت سرمايه گذاري به درآمد دوره قبل (kj) و تعداد دوره هاي سرمايه گذاري (n) نشان مي دهد.
اگر LnEt لگاريتم دريافتي ها در سال t بوده و ௦݇௦ݎ براي تمام سطوح تحصيل يکسان باشد، با جايگذاري هاي لازم در رابطه (٦) ، عبارت زير بدست خواهد آمد: (به تصویر صفحه رجوع شود) ∗ که در آن rj نرخ بازدهي ناشي از سرمايه گذاري براي يادگيري در عمل (تجربه ) است .
خلاصه و نتيجه گيري در اين پژوهش به منظور بررسي اثر تحصيلات بر دريافتي شاغلين و محاسبه نرخ بازدهي آموزش از معادله دستمزد مينسر مبتني بر داده هاي هزينه و درآمد بودجه خانوارهاي شهري کشور ايران در سال ١٣٩٥ و مدل اقتصاد سنجي رگرسيون چندکي استفاده شده است .
از آنجايي که بازدهي آموزش در گروه ها (چندک هاي ) پايين و بالاي دريافتي ميتواند متفاوت باشد و اين موضوع به لحاظ سياست گذاري اهميت ويژه اي دارد از رگرسيون کوانتيل يا چندکي براي برآورد تابع دريافتي مينسر استفاده مي شود.
The effect of higher education on earnings in Iran employees by using the Mincer model.
Journal of economics of education review, 27, 375-386.