چکیده:
هدف اصلی مقالۀ حاضر واکاوی و ارزیابی نقاداﻧﺔ کتاب آموزش و توسعه: مباحث نوین در اقتصاد آموزش، ﺗﺄلیف معدندار آرانی و سرکار آرانی از نشر نی است. این کتاب از آثار معدودی است که در زﻣﯿﻨﺔ اقتصاد آموزش ﺗﺄلیف و انتشار یافته است. بررسی و ارزیابی کتاب براساس پرسشنامۀ داوری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در ابعاد ارزیابی شکلی، ساختاری، و محتوایی انجام پذیرفته است. درمجموع، نتایج بررسی نشان میدهد که کتاب، علیرغم اشکالاتی در زمینههای ساختاری و محتوایی، از کیفیت مطلوبی برخوردار است، اما لازم است برای ارتقای کیفیت کتاب در چاپهای بعدی، ازیکسو، یک فصل به طرح ویژگیهای خاص آموزش و پرورش ایران اختصاص داده شود و ازسویدیگر، به پیشنهادهای آخر مقاله توجه شود. بهخصوص، در زمینۀ اقتصاد آموزش و ﺗﺄثیر توسعۀ انسانی در رشد اقتصادی تحلیلهای مناسبی درجهت اصلاح سیاستگذاری هم در زمینۀ ساختار نهادهای متولی آموزش و تغییر رویکرد آنها در امر تربیت نیروی انسانی کارآمد و هم در زمینۀ تخصیص اعتبارات کافی به نهادهای متولی امر آموزش و پرورش اقدامات اساسی صورت گیرد.
The main purpose of this paper is to examine and evaluate the book of Education and Development: The New Issues in Educational Economics, compiled by Arani Miner and Sarkar Arani from Nashr-e-Nay Publishing. This book is one of the few works published in the field of economics. The review and evaluation of the book have been carried out based on the questionnaire for reviewing the texts and books of the Humanities Review Council in terms of form, structure, and content evaluation. Overall, the results of the survey show that the book has a decent quality despite some minor downsides in terms of structure and content. However, the need to improve the quality of the book in future publications should be considered in the final suggestions of the paper, especially, in the field of education economics and the impact of human development on economic growth. Appropriate analysis is also needed to reform policy-making in terms of the structure of trusted institutions, and to change their approach to efficient human resource training and to allocate sufficient credits to the book in light of the global experience.
خلاصه ماشینی:
بنـابراین ، مـیتـوان گفـت کـه نـوعی هم بستگی متقابل بین میزان رشد عقلانیت و رشد حوزٔە اقتصـادی در جامعـه برقـرار اسـت ؛ یعنی اگر در جامعـه ای اقتصـاد پیشـرفت کـرده باشـد، پـس در ایـن جامعـه اولاً، یـادگیری کاربردی و فراگیری در جریان بوده است (وجود سرمایۀ انسانی)؛ ثانیاً، کار زیـادی صـورت گرفته است ؛ ثالثاً، باید پذیرفت که ثروت مادی جامعه عمدتاً تجسـم کـار گذشـتگان اسـت ؛ رابعاً، فعالیت های نتیجه بخش مبتنیبـر تـدبیر و برنامـه ریـزی حسـاب شـدٔە قبلـی بـوده انـد.
از این مفهوم ، تعاریف متعددی ارائـه شـده اسـت ازجملـه بـه بیـان مـایموتو و دیگـران (٢٠٠٩)، سرمایۀ انسانی خیلی ساده به شیوه هایی اطلاق میشود که به آمـوزش ، تحصـیل ، و حرفه های اولیه به منظور افزایش سطوح دانش ، مهارت ها، تواناییها، و داراییهـای اجتمـاعی نیروهای کاری جامعه مرتبط است که درنهایت ایـن وضـعیت بـه رضـایت شـغلی و تـوان اجرایی منتهی میشود (لایر و دیگران ٢٠١٤: ٧).
کتاب یک پیش گفتار از مؤلفان در ٧ صفحه در توضیح سـاختار و قلمرو مباحث هر فصل و ضرورت توجه به اقتصاد آموزش و توسعۀ انسـانی و غربـت ایـن مبحث در برنامه های درسی دانشگاهی دارد.
آخرین مبحث در مقدمه باعنوان «سخن پایانی» است که در آن ضمن تأکید بر اهمیت اقتصاد آموزش برای توسعۀ اقتصادی کشور به ویژگیهای کتاب آمـوزش و اقتصـاد: مباحـث نـوین در اقتصـاد آمـوزش ، بـرای سیاسـت گـذاران ، پـژوهش گـران و دانشجویان اشاره کرده اند.