چکیده:
هدف پژوهش: معلمان با استفاده از ارزیابی های اولیه و ثانویه از بافت مدرسه و کلاس درس، تجارب مؤثر هیجانی خود را بدست می آورند. هدف اصلی اجرای پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامه هیجانات چهار عاملی معلم است. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک طرح توصیفی – همبستگی است. دو گروه از معلمان مرد و زن در این پژوهش شرکت کردند برای تعیین نسبت جنسیت، از بین 501 نفر گروه نمونه، 298 نفر معلم مرد و 203 نفر معلم زن به روش نمونه گیری تصادفی - طبقه ایی از بین معلمان پارسیان، عسلویه و شیبکوه از توابع استانهای هرمزگان و بوشهرانتخاب شدند. یافته ها: تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از عامل یابی مؤلفه اصلی و چرخش پروماکس انجام شد و چهار مؤلفه لذت، اضطراب، عصبانیت وافتخار بدست آمد. بار عاملی همه سئوالات روی عاملها بیشتر از 0/30 بود و لذا هیچ کدام از سئوالات حذف نشدند. نتایج حاصل از تحلیل عامل تأییدی نشان داد که شاخصهای برازش استخراج شده مطلوب است و حاکی از این بود که داده های پژوهش با مدل نظری چهار عاملی هیجانات معلم برازش دارد. با استفاده از روش ضریب آلفا کرونباخ، پایایی مؤلفه های پرسشنامه آن بدست آمد و مقدار آنها مطلوب بود. نتایج: نتایج بدست آمده حاصل از پژوهش نشان داد که پرسشنامه هیجانات معلم ابزاری معتبرو با پایایی و روایی مطلوب بوده و قابلیت کاربرد در پژوهشهای آموزشی و روانشناختی در جامعه معلمان دبیرستان دارد.. کاربرد پرسشنامه در مقطع ابتدایی با احتیاط صورت گیرد
Purpose: The teachers earn effectiveness experiences with using primary and secondary appraisal in the classroom and school context. The main purpose of this article is investigation of validity and reliability of four factors teacher emotions questionnaire. Method: Questionnaires were administered between teachers, of Asalouyeh, Parsian and Shibkooh cities in Hormozgan and Bushehr Zone of Iran. For determinig sex proportion, 501 teachers selected with randomized stratified sampling. 298 men and 203 women responded to questionnaire. Results: The exploratory factor analysis (EFA) is done with principal components and rotated with promax method. Four factors is earned consist enjoyment, anxiety, anger, proud with principal components and rotated with promax method. Loading factors was than 0/30. None of items is omitted. Result of confirmatory factor analysis (CFA) also showed that the goodness fit of the four factors were good fit of the data to the hypothesized model. Reliability of teacher emotions questionnaire is earned with Alpha Cronbach’s Coefficient method. Alpha Cronbach’s coefficient dimensions consist enjoyment, anxiety, anger and, proud were good and acceptable. Conclusion: The result showed that the four factors of teacher emotion questionnaire has good validity and reliability. It can be used in instructional and psychological research in Iranian high schools teachers. Results of this research is generalized with caution to primary schools teachers.
خلاصه ماشینی:
نتـايج حاصـل از تحليـل عامـل تأييدي نشان داد که شاخص هاي برازش استخراج شده مطلوب است و حاکي از ايـن بود که داده هاي پژوهش با مدل نظري چهار عاملي هيجانـات معلـم بـرازش دارد.
Benjamin, Gmicomonobe, Sula and Hitomy 2.
Oriol, Amutio, Mendoza, Costa and Miranda 3.
يافته ها نتايج حاصل از ميانگين و همبستگي بين مؤلفه هاي پرسشنامه و هم چنين روايي پرسشـنامه بـا استفاده از اجراي تحليل عامل اکتشافي و تحليل عامل تأييدي و پايايي پرسشنامه بـا اسـتفاده از روش ضريب آلفاي کرونباخ به شرح زير به دست آمد: جدول ١: مقايسۀ ميانگين و انحراف استاندارد مؤلفه هاي هيجانات معلم (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول ١ نشان داده شده مقدار ميانگين لذت از ميانگين افتخـار، اضـطراب و عصبانيت بيشتر است و اين نشان مي دهد که وزن و سهم مؤلفه لذت در سازة هيجانـات معلـم از سه مؤلفه افتخار، اضطراب و عصبانيت بالاتراست .
مقدار پايايي عامل هاي پرسشنامۀ لذت ، افتخار، اضطراب و عصبانيت با استفاده از روش ضريب آلفاي کرونباخ به ترتيب ٠/٨٩١، ٠/٨٤٥، ٠/٨٢٤، ٠/٨٢٣ به دست آمده که مطلوب و مقبول است (جدول ٢).
An ecological examination of teachers’ emotions in the school context, Teaching and Teacher Education, 28 (7), 957- 967.
Uncovering the links between prospective teachers’ personal responsibility, academic optimism, hope and emotions about teaching: a mediation analysis, Social Psychology Education, DOI 10.
Measuring Teachers’ enjoyment, anger, and anxiety: The Teacher Emotion Scales (TES), Contemporary Educational Psychology.
Teacher emotions in the classroom: associations with students’ engagement, classroom discipline and the interpersonal teacher-student relationship, European Journal of Psychological Education.