چکیده:
در سال های اخیر دانشآموزان ایرانی در آزمون های بین المللی درس ریاضی نتوانستهاند رتبه خوبی را کسب نمایند ؛ این در حالی است که دانشآموزان آلمانی وضعیت بهتری داشته و بالاتر از سطح میانگین بین الملل هستند. انگیزه این مطالعه آنست که توضیح دهد چرا دانشآموزان ایرانی درآزمونهای های بین المللی رتبه خوبی ندارند؟و اینکه آیا تفاوت در نگرش دانشآموزان، میتواند نقشی کلیدی در یادگیری ریاضی ایفاکند یا خیر؟ بدین منظور نگرش دو گروه از دانشآموزان پایه دهم ایرانی و آلمانی به درس ریاضی را مقایسه کردهایم.سؤالات پرسشنامه با مقیاس لیکرت و بر اساس مولفه های سودمندی ریاضی برای دانش آموزان،لذت بردن آنها از ریاضی،نگرانی و ترس از ریاضی و فراشناخت یا خود پنداره دانشآموزان از دانش ریاضی را مورد سنجش قرار داده ایم.نمونه های مورد نظر دانشآموزان پایه دهم ؛از دو مدرسه در آلمان و ایران انتخاب گردیده و مورد مقایسه قرار خواهند گرفت. هر مدرسه را نمونه ای از دانشآموزان یک کشوردر نظر گرفته ایم و لذا نتایج را قابل تعمیم نمیدانیم. با این حال، برخی از یافته ها ی به دست آمده میتواند پیامدهای قابل توجهی برای سیاست گذاران و و مربیان ریاضی در هر دو کشور داشته باشد.یافته ها نشانگر این است که دانشآموزان ایرانی فراشناخت یا خود پنداره بالاتری دارند ولی دانشآموزان آلمانی در مورد کاربرد ریاضی در زندگی روزمره خود بیشتریاد میگیرند که در نگرش دانشآموزان نسبت به یادگیری ریاضی تأثیرگذار است ولی تفاوت معناداری در مجموع نگرش آنان مشاهده نگردید
Learning mathematics does not only involve thinking and reasoning, it is also
dependent on the attitudes of learners towards learning and mathematics. A lot of research has been
carried out on the history of mathematics education to find the factors that influence student
achievement in the subject. Among these factors, student attitude towards mathematics has been
largely studied. There has often been a correlation foun
years, Iranian students have not been scored in the top band in mathematics international
comparison tests while German students have been ranked at the upper side of the average mark. This
study is in part aimed at explaining the reason why Iranian students appear to do so badly in these
international tests and whether the
The comparison was made throught a Likert-scale questionnaire which was based on the following
components: mathematical utility, enjoyment of Mathematics, their fear of
Mathematics and meta-cognition or the students' self-concept of
mathematical knowledge. The attitudes towards mathematics of a group of
grade 10 students in two selected schools in Germany and Iran were compared. The study came up with
noteworthy findings which, if investigated further, may have implications for policy makers and
Mathematics educators in both countries. The findings showed that German pupils learn about the
utility of mathematics in their everyday life and this factor influenced their attitude towards
learning mathematics