چکیده:
هوش تجاری تحت عنوان ابزاری که روالهای مختلف، محصولات و فناوری ها را بهبود میبخشد، بسیار حائز اهمیت است. مبتنی بر ابزارهای هوش تجاری، یک شرکت قادر است پیرامون نیازمندیهای مشتری خود و اقدامات رقابتی یادگیری بیشتری داشته باشد و تصمیم گیریهای سازمانی کامل تریداشته باشد. البته در این میان نقش کیفیتداده و زمینههوش تجاری را نمیتوان نادیدهگرفت. کیفیت داده شامل تمامیت، منحصر به فردی، اعتبار، دقت و سازگاریداده میباشد و زمینههوش تجاری نیز شامل چارچوب های پیاده سازیهوش تجاریدر سازمان میباشد. در این پژوهش به بررسی تاثیر هوش تجاری بر تصمیمگیری سازمانی با درنظرگرفتن نقش میانجی متغیرهای کیفیتداده و زمینههوشتجاری در فروشگاه کوثر قم پرداخته شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد دارای ۳۰ گویه بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از نرم افزار های SPSS و PLS استفاده شده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهگردآوری توصیفی-پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق، کارکنان فروشگاه کوثر قم می باشند. نتایج تحقیق نشان داد کههوش تجاری هم بطور مستقیم هم غیر مستقیم از طریق متغیرهای میانجی کیفیت داده و زمینه هوشتجاری بر تصمیمگیری سازمانی تاثیر مثبت و معنیداریدارد.
خلاصه ماشینی:
(داده کاوی) ( ویدر و اسیمیتیز 5 ، 2015 : 1163) سیستمهایهوش تجاری برایهمه محدودیتهای سیستمهای تصمیمگیری سابق فائق آمده اند ولی چالش بزرگ بر سر راه آن ، حجم بسیار بالایدادهها میباشد که سازمانها امروزه با آن مواجه میباشند (البشیر 6 r"/>r"/> 2011 : 1 > هوش تجاري تنها زماني قادر است ارزش خلق نماید که از طریق افراد به درستي به کار برده شود و به عبارت بهتر این گونه میتوان مطرح کرد کههوش تجاري فرآيند تبديل دادههاي خام به اطلاعات کسب و کار و کاربردی مديريتي است که به تصميمگيرندگاندر یک سازمان کمک مینماید که تصميمات خود را سريعتر و بهتر اتخاذ کرده و براساس اطلاعات صحيح عمل نمايند.
( ویدر و اسیمیتیز، 2015 : 1 > همه سازمانها مبتنی بر تصميمگيريهای مدیریتی در سطوح مختلف سازمانی میباشند و عموما از تصمیمگیری تعبیر به تبديل اطلاعات برعملکرد ميگردد و اطلاعات يک اساس و پايه منطقي براي فرآيند تصمیمگیریهستند ( فیضی، 1392 : Anderton Baars Big Data in-memory technologies Wieder & Ossimitz Elbashir, MZ, Collier فروشگاه کوثر قم ، به لحاظ موقعیت مکانی و تنوع زیاد اجناس ، شاهد مشتریان بسیار زیادی از اقصی نقاط شهر قم میباشد و نیازمندیهای بسیاری از مردم شهر قم را مرتفع مینماید و از دغدغههاي مهم این سازمان، امكان سنجي و آگاهي از ميزان آمادگي سازمان براي پياده سازي هوش تجاري است زیرا مبتنی بر هوش تجاری، میتواند روشها و پدیدههای مختلف در مناطق بازار خود را بشناسد و همچنین در باره نیازمندیهای مشتری خود و فعالیتهای رقابتی بیشتر یاد بگیرد.
محرابی(1394) درتحقیقی تحت عنوان هوش تجاری و ارتباط آن با سیستم های اطلاعاتی و نقش آن در تصمیم گیری به این نتیجه دست یافته است که زمینههوش تجاری بر کیفیت تصمیمگیری سازمانی تاثیر مستقیم و معنیداری میگذارد.