چکیده:
تربیت شهروندی جهانی مفاهیم و مهارتهای خاص را با گسترش ابعاد آنها تقویت مینماید. به رغم شرایط مختلف، عموم افراد در همه جوامع در معرض ارزشهای دینی قرار دارند. هدف این پژوهش ارائه الگوی مطلوب برنامه درسی «کتاب آیین زندگی» دوره کارشناسی بر مبنای مؤلفههای شهروند جهانی با تأکید بر شهروند دینی است. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات «زمینهای» است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاههای استان قم و کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاههای استان قم است که با استفاده از روش تصادفی طبقهای تعداد 135 استاد عضو هیأت علمی و 180 نفر دانشجو از میان آنها انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته دارای 62 گویه با طیف لیکرت و با پایایی 84/0 استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون آماری خی دو استفاده شد.
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش ارائه الگوي مطلوب برنامه درسي «کتـاب آيـين زنـدگي» دوره کارشناسي بر مبناي مؤلفه هاي شهروند جهاني با تأکيد بـر شـهروند دينـي اسـت .
نويسنده مسئول : عزت الله نادري ٣٦/فصلنامه مطالعات قرآني، سال يازدهم ، شماره ٤٢، تابستان ١٣٩٩ مقدمه جهاني شدن به عنوان يک فرآيند فراگيـر و گسـترده ، تـأثير شـگرفي بـر تمـام ابعـاد زندگي آدمي، به ويژه آموزش و پرورش در کليه سطوح از ابتدايي تا آموزش عالي داشـته است به نحوي که چهره نظام هاي آموزشي در سراسر جهان تغييـر کـرده و انديشـه هـاي سنتي و رايج درباره تعليم و تربيت و ابزارها و رسانه هاي آموزشي به سرعت رنگ باخته و جاي خود را به انديشه ها و روش هاي نوين داده است (عزيزي و شـيخ محمـدي، ١٣٩٤).
اين تهديد به دليل ابزارهايي بدون جهت گيريهاي خاص است که پديده جهاني شدن بـراي الگوي مطلوب برنامه درسي«کتاب آيين زندگي»(با تأکيد بر مهارت هاي «شهروند جهاني ديني»)/٣٩ گسترش خود از آن ها سود ميبرد.
آنچـه در اين پژوهش به آن پرداخته شده است طراحي و اعتباربخشي الگوي مطلوب برنامه درسي «اخلاق کاربردي» با توجه به مؤلفه هاي شهروند جهاني در سه حيطـه دانـش ، نگـرش و مهارت ميباشد.
يافته هاي ايـن تحقيـق حـاکي از آن اسـت کـه بـين نظـرات اسـتادان و دانشـجويان دانشگاه هاي استان قم ، در رابطه با ارزشيابي الگـوي پيشـنهادي برنامـه درسـي «اخـلاق کاربردي» مبتني بر مؤلفه هاي شهروند جهاني در سه حيطه دانش ، نگـرش و مهـارت در چهار بخش اهداف ، محتوا، راهبردهاي ياددهي يادگيري و ارزشـيابي تفـاوت معنـاداري وجود ندارد و ٩٥% استادان و دانشجويان در سـطح متوسـط و بـالاتر الگـوي فـوق را بـه منظور طراحي برنامه درسي آيين زندگي دوره کارشناسي مطلوب ميداننـد.
الگوي مطلوب برنامه درسي«کتاب آيين زندگي»(با تأکيد بر مهارت هاي «شهروند جهاني ديني»)/٥١