چکیده:
فقها و به تبع آن حقوقدانان ازدواج دختر باکره را مشروط به اذن ولی نموده اند، محل سؤال است که آیا زوال وصف بکارت از نگرش شرع، مبتنی بر ازاله بکارت با وطی مشروع است؟ یا بر زایل شدن پرده بکارت با عواملی مانند زنا، وطی به شبهه و بیماری و...نیز شرعاً ثیبوبت (زوال بکارت) صدق می کند؟ اهمیت این مطلب زمانی آشکارتر میشود که بدانیم قانون مدنی در ماده 1043نکاح دختر بالغه باکره را موقوف به اذن پدر یا جد پدری می داند، اما در خصوص سؤال فوق و اینکه اسباب زوال بکارت کدامند ساکت است. جُستار پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به کتاب و سنت و بررسی اقوال و فتاوای فقهای متقدم تا فقهای معاصر بر اساس نیاز جامعه خصوصاً قضات و سردفتران ازدواج و جامعه حقوقی و رویکرد تخصص محوری، تحقق ثیبوبت (زوال وصف بکارت) مبتنی بر وطی مشروع را بررسیده است و به بیـان دیدگاه های مختلف، بررسی و نقــد آنها پرداخته و سرانجام به استنـاد روایات متعـدد، انگـارهی تحقق زوال بکارت (ثیبوبت) با وطی مستند به ازدواج را برگزیده است به این نحو که از دیدگاه شرع فقط در صورتی وصف بکارت زایل می شود که غشای بکارت با وطی مستند به ازدواج از بین رفته باشد؛ بنابراین تحقق یافتن ثیبوبت و به تبع آن سقوط اذن ولی، معلق بر ازدواجی است که در آن دخول صورت گرفته و منجر به زوال بکارت شده است.
Islamic jurists and consequently the civil jurists have made the marriage of a virgin girl subject to the permission of the parents (vali). The question is whether the loss of virginity from the religious point of view is based on the removal of virginity by lawful means. Or does it affect the disappearance of the virginity with factors such as adultery, vati be shobhe, illness, and also sibobat (loss of virginity)? This gains more significance when we consider that Article 1043 of the Civil Code allows the marriage of a virgin adult girl subject to the permission of her father or paternal grandfather, but the code makes no reference to the above question and the causes of the loss of virginity. The present study uses a descriptive-analytical method. On the basis of the Book and Tradition and an examination of the the sayings and fatwas of early jurists to contemporary ones based on the needs of society, especially judges and marriage registrars and an expertise approach, this study has chosen the fulfillment of sibobat (deterioration of virginity) based on legal sextual intercourse (vati). By studying and criticizingdifferent views and according to different narratives (revaiat), it has chosen the idea of fulfilling the loss of virginity (sibobat) with a marriage based vati, so that from the religious point of view, the virginity disappears only in case that the virginity has been destroyed by a documented marriage vati. Therefore, the fulfilment of sibobat and consequently the elimination of the vali's permission depend on the marriage in which insertion took place and led to the loss of virginity.
خلاصه ماشینی:
١-از آنجايي که دو وصف بکارت و ثيبوبت در فقه آثار و احکام مهمي دارند در روايات با سخن پيرامون احکام ، واژه ها را تفسير نموده اند؛ يکي از آثار وجود وصف بکارت و عدم آن (تحقق ثيبوبت )، ازدواج دختر بالغه و رشيده است که آيا نياز به اذن ولي دارد؟ يا اينکه دختر استقلال دارد؟ سه طايفه روايت پيرامون موضوع وجود دارند که عبارتند از: طايفه اول ، معيار تحت ولايت بودن را بکارت دانسته و معيار استقلال را ثيبوبت و زوال پرده بکارت ميداند؛ طايفه دوم ، ثيبه بودن زن را، براي استقلال او کافي نميداند و بلکه ازدواج را جزء ديگر موضوع استقلال ميداند؛ طايفه سوم ميگويند، ازدواج معيار تام براي استقلال دختر است .
اما اگر به وسيله زنا يا وطي به شبهه از بين برود، مسأله مشکل خواهد بود؛ البته در اين صورت نيز الحاق آن به زن باکره بعيد نيست ؛ زيرا متبادر از بکر کسي است که ازدواج نکرده است (يزدي، ١٤٠٩، ٨٦٥) البته برخي در حاشيه اين مطلب ميگويند: علت چنين کلامي از سيد انصراف ادله اي است که بر لزوم استيذان از ثيب به آنچه که سبب متعارف ازاله بکارت زن (دخول مستند به ازدواج صحيح ) است (اشتهاردي،١٤١٧، ١٤٦).