چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ پردازش هیجانی، کمکطلبی و اهداف پیشرفت در دانشآموزان با اضطراب امتحان بالا و پایین انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علّی-مقایسهای بود. تمامی دانشآموزان دورۀ متوسطۀ دوّم شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 جامعۀ آماری این پژوهش را تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 160 دانشآموز (80 نفر در هر گروه) انتخابشده و به پرسشنامۀ پردازشگر باکر و همکاران، پرسشنامۀ کمکطلبی ریان و پنتریچ، پرسشنامۀ اهداف پیشرفت میگلی و همکاران و پرسشنامۀ اضطراب امتحان اسپیلبرگر پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین دانشآموزان با اضطراب امتحان بالا و پایین از نظر پردازش هیجانی، کمکطلبی و اهداف پیشرفت تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). بدینصورت که در مقایسه با دانشآموزان با اضطراب امتحان پایین، میانگین نمرههای پردازش هیجانی، پذیرش کمکطلبی، اهداف تبحری و اهداف عملکرد-رویکرد دانشآموزان با اضطراب امتحان بالا بهطور معناداری کمتر (01/0>P) و میانگین نمرههای اجتناب از کمکطلبی و اهداف عملکرد-اجتنابشان بهطور معناداری بیشتر (01/0>P) بود؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که پردازش هیجانی، کمکطلبی و اهداف پیشرفت از جمله متغیرهای مورد توجه در دانشآموزان با اضطراب امتحان بالا بوده و نیازمند برنامههایی برای آموزشِ مدیریت صحیح این متغیرها میباشند.
This study aimed to compare the emotional processing, help seeking and goal achievement in students with high and low test anxiety. The research method is Descriptive with causal-comparative type. The population of this study consisted of all students of High School Level II of Ardabil city in the academic years of 2014-15, that of these, 160 students (80 ones per groups) were selected by random multi stages clustering sampling method and responded to the Backer emotional processing questionnaire, Ryan and Pentrich help seeking questionnaire, Midgley and et al achievement goals questionnaire and Spielberger test anxiety questionnaire. Multivariate Analysis of Variance was used to analyze the data. Results showed that there exist a significant differences between students with high and low test anxiety in terms of emotional processing, help seeking and goal achievement (P<0/01). So that compared with students low test anxiety, the average score of emotional processing techniques, accepting help seeking, Mastery and performance-approach goals of students with high test anxiety were significantly lower (P<0/01) and the average score of avoidance of help seeking and performance-avoidance goals were significantly more (P<0/01). Thus, we can conclude that emotional processing, help seeking and achievement goals are among the variables of interest in students with high test anxiety and requires programs for managing correctly of these variables.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه روان شناسي تربيتي Quarterly of Educatinal Psychology دانشگاه علامه طباطبائي Allameh Tabataba’i University سال پانزدهم ، شماره پنجاه و چهارم ، زمستان ٩٨، ص ١٣٧ تا ١٥٧ Vol. 15, No. 54, Winter 2019 مقايسۀ پردازش هيجاني، کمک طلبي و اهداف پيشرفت در دانش آموزان با اضطراب امتحان بالا و پايين علي شيخ الاسلامي ١، زهرا بشاشي ٢، علي جعفري 3 تاريخ وصول : ١٣٩٨/٠٢/١٠ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٤/٣٠ چکيده پژوهش حاضر با هدف مقايسۀ پردازش هيجاني، کمک طلبي و اهداف پيشرفت در دانش آموزان با اضطراب امتحان بالا و پايين انجام گرفت .
تمامي دانش آموزان دورة متوسطۀ دوم شهر اردبيل در سال تحصيلي ٩٤-١٣٩٣ جامعۀ آماري اين پژوهش را تشکيل ميدادند که از ميان آن ها با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي ١٦٠ دانش آموز (٨٠ نفر در هر گروه ) انتخاب شده و به پرسشنامۀ پردازشگر باکر و همکاران ، پرسشنامۀ کمک طلبي ريان و پنتريچ ، پرسشنامۀ اهداف پيشرفت ميگلي و همکاران و پرسشنامۀ اضطراب امتحان اسپيلبرگر پاسخ دادند.
يافته ها نشان داد که بين دانش آموزان با اضطراب امتحان بالا و پايين از نظر پردازش هيجاني، کمک طلبي و اهداف پيشرفت تفاوت معناداري وجود دارد (٠٠١>P).
Liu, Meng & Xuqz ١٤٢ فصلنامه روان شناسي تربيتي، شماره پنجاه و چهارم ، سال پانزدهم ، زمستان ٩٨ دانش آموزان داراي اضطراب امتحان از ضرورت هاي مهم اين مطالعه است .