چکیده:
از اهداف راهاندازی شبکههای استانی، پرداخت رسانهای به حاشیهها و پیرامون بهمنظور کمک به تحقق عدالت بوده است. اقتضای تحقق چنین ماموریتی، تمرکززدایی سازمانی و فهم الزامات محتوایی عدالت رسانهای، بهعنوان مقدمۀ انجام ماموریت فوق است. عدم فهم و کاربست این سیاستها هم باعث تعمیق فضای نامتوازن در حوزۀ رسانه و معطل ماندن ظرفیتهای شبکههای استانی میشود. پژوهشگران با درک این ضرورت، با هدف تدوین سیاستهای رسانهای برای شبکههای استانی صداوسیما بهمنظور افزایش ادراک عدالت رسانهای مخاطبان محلی، به این پژوهش پرداختهاند. این پژوهش در دو مرحله انجام شده است: در مرحلۀ اول، با مصاحبۀ مردمنگارانه همراه با مشاهدۀ مشارکتی، انتظارات و خواستهای رسانهای مخاطبان شبکۀ کرمان استخراج شد، در مرحلۀ بعد، بر اساس یافتههای مرحلۀ اول، به کمک مصاحبۀ نیمهساختاریافته با نخبگان رسانهای، سیاستهای رسانهای پیشنهادی برای شبکۀ کرمان تدوین گردید. یافتههای پژوهش در ادامۀ فرایند استقرا و تحلیل، در سه محور «استقلال شبکه»، «شناخت و مدیریت فرآیند تولید محتوا» و «مدیریت رویکرد» احصا شدند. همچنین در ضمن این پژوهش، تعریفی از عدالت رسانهای و الزامات تحقق آن در نظام رسانهای اسلامی به طور عام به دست آمد.
خلاصه ماشینی:
ایـن پـژوهش بـا هـدف تدوین سیاست های رسانه ایبرای شـبکه هـای اسـتانی صداوسـیمابه منظـور افـزایش ادراک عدالت رسـانه ای مخاطبـان محلـی، در دو مرحلـه انجـام شـده اسـت : در مرحلـه اول ، بـا مصاحبه مردم نگارانه همـراه بـا مشـاهده مشـارکتی، انتظـارات و خواسـت هـای رسـانه ای مخاطبان شبکه کرمان استخراج شد، در مرحلهبعد، بـر اسـاس یافتـه هـای مرحلـه اول ، بـه کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته با نخبگان رسانه ای، سیاست های رسانه ای پیشنهادی بـرای شبکه کرمان تدوینگردید.
ممکن است در وهله اول ، تلاش در راستای اصـلاح ایـن وضـعیت ، بـه بیـان رسـانه ای محرومیت ها و ضعف امکانات مناطق دیگر تقلیل داده شود اما عدالت رسانه ای، معطوف بـه سیاه نمایی و نمایش محرومیت ها نیست ، بلکه این رویکرد با دیدن و نشان دادنِ ظرفیت هـا و داشته های واقعی و احتمالاً فعلیت نیافته مناطق دیگر آغاز مـیشـود.
در انتها میتوان گفت این پژوهش تنها گامی کوتاه برای رسیدن به ادبیات علمی عـدالت رسانه ای مطلوب نظام اسلامی در چارچوب اندیشـه انقـلاب اسـلامی اسـت کـه بـه نقـش رسانه های محلی (به طور خاص مراکز استانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ) به عنـوان ابزار تحقق عدالت رسانه ای در این مهم میپردازد و در پی ارائه پیشنهادِ سیاست هایرسـانه ای برای حرکت صحیح رسانه به سمت عدالت رسانه ای است .
بخشی از مصادیق مطرح شده از طرف نمونه های پژوهش ، نـاظر بـر اعطـای اختیـار بـه شبکه استانی برای اولویت گذاری تولید محتوا و بازتعریف سیاست های رسانه ای متناسـب بـا مخاطب بود.