چکیده:
بیمه آتشسوزی یکی از پوششهای بیمه بازرگانی و قدیمیترین و مشهورترین رشته بیمه
است.یکی از عوامل مؤثر بر رشد صنعت بیمه و جلب و جذب بیمهگذاران، بهبود کیفیت
خدمترسانی است که جزو عوامل درونسازمانی به حساب میآید.در این پژوهش ضمن آشنایی با معنا و مفهوم رضایت بیمهگذار، کیفیت خدمت رسانی را
به عنوان یک عامل تعیینکننده و مؤثر بر رضایت آنها، بررسی و با شناخت عوامل مؤثر
کیفیت خدمات بر رضایت بیمهگذاران، راهکارهای مناسبی برای دستیابی به هدفهای شرکت
بیمه ارائه میکنیم.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین جلب و جذب رضایت و خرسندی بیمهگذاران از طریق ارائه خدمات بیمهای با کیفیت مناسب و برتر از ابتدای فرایند صدور بیمهنامه تا مرحله آخر آن؛رسیدگی و تصفیه خسارت موجب ایجاد مزیت رقابتی برای شرکتهای بیمه میشود.
با استفاده از روش آزمون آماری فوق، چون مقدار عددی ملاک آزمونکننده 9/23 -2X بزرگتر از مقدار بحرانی49/9 -2X است بنابراین فرضیه oH رد و با اطمینان 95 درصد فرضیه مخالف 1H مبنی بر توافقنظر در خصوص تأثیر متغیر رفتار بر رضایت بیمهگذار تایید شد.
برای تعیین تأثیر هریک از متغیرهای کیفیت ارائه خدمت بر رضایت بیمهگذاران حقیقی و حقوقی با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس رتبهای فریدمن با اطمینان 95 درصد تأثیر این متغیرها بر رضایت بیمهگذار تایید شد.
4. اولویتبندی میزان تأثیر متغیرهای کیفیت ارائه خدمت بر رضایت بیمهگذاران حقیقی و حقوقی به شرح زیر است: الف)با 38 درصد ضریب توافقنظر، بیمهگذاران حقوقی بیشتر از بیمهگذاران حقیقی از متغیر رفتار رضایت دارند.
5. همچنین از طریق آزمونارتباط بین نحوه تحصیل بیمهنامه و رضایت بیمهگذاران نیز بررسی و این رابطه تایید و مشخص شد:بیمهگذارانی که مراجعه حضوری و مستقیم به شرکت بیمه دارند از کیفیت ارائه خدمات بیمهای که به آنها شده است رضایت بیشتری دارند تا بیمهگذارانی که از طریق نمایندگیها، واحدهای صدور، کارگزاران و غیره خدمات بیمهای دریافت کردهاند.
پیشنهادها پیشنهادهای این پژوهش شامل راهکارهایی در جهت تحقق هدفهای عالی برای بهبود دایم و مستمر کیفیت خدمترسانی است که پیامد آن رضایت بیشتر بیمهگذار و حفظ و گسترش سهم بازار بیمه است."