چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری انجام شد. بدینمنظور، 24 نفر از کودکان پسر هفت تا نه سال با اختلال یادگیری شهر مشهد انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی بهمدت 20 جلسه، هر جلسه 30 دقیقه و با تکرار پنج روز در هفته تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب را انجام دادند. گروه کنترل نیز درطی این دوره به فعالیتهای عادی روزمره خود پرداختند. تغییرات در تبحر حرکتی آزمودنیها قبل و بعد از دوره تمرین بهوسیله آزمون برونینکس ـ اوزرتسکی سنجیده شد. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس. نسخه 21 و آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری استفاده شد. نتایج داد که عملکرد گروه تجربی در خردهمقیاسهای تعادل، قدرت، سرعت پاسخ، کنترل بیناییـ حرکتی، هماهنگی اندام فوقانی، سرعت و چالاکی اندام فوقانی، هماهنگی دوسویه، سرعت دویدن و چابکی تفاوت معناداری با گروه کنترل داشت (0. 05 P<)؛ بنابراین، میتوان گفت تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب به بهبود تبحر حرکتی در کودکان با اختلال یادگیری کمک میکنند.
The purpose of this study was to investigate the effects of selectedperceptual ـ motor exercises on motor proficiency of children with learning disorder. Based on this study, 24 boys (7ـ9 years old) with learning disorder in Mashhad were selected and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group was subjected to selectedperceptual ـ motor exercises for 20 sessions of 30 minutes, which was repeated 5 days per week. During this period, the control group performed its routine activities. Changes in the motor proficiency were measured using with the Burininks ـ Oseretsky test before and after the intervention. Repeated measures analysis of variance. showed that selectedperceptual ـ motor exercises improved the balance, power, response speed, vision motor control, upper limb coordination, speed agility of the upper limb, bilateral coordination and sprint agility of children in the experimental group, relative to the control group (P <0.05).
خلاصه ماشینی:
استاد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد تاريخ دريافت: 27/06/1396 تاريخ پذيرش: 25/10/1396 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری انجام شد.
اسماعیلی و همکاران (16) اثر تمرین عصبی ـ جسمانی بر رشد مهارتهای روانی ـ حرکتی کودکان با اختلال یادگیری را بررسی کردند و نتایج تفاوت معناداری را در نمرات پسآزمون به نفع گروه تجربی نشان داد.
ازسویدیگر، فرآیندهای ذهنی عالیتر پس از رشد مناسب دستگاه حرکتی و دستگاه ادراکی بهوجود میآیند و این مطلب اهمیت مشکلات حرکتی در افراد با اختلال یادگیری را نشان میدهد (26)؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری بود.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش با هدف بررسی اثر تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری انجام شد.
نتایج پژوهش نشان داد که تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب موجب بهبود تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری در مؤلفههای تعادل، قدرت، سرعت پاسخ، کنترل بینایی ـ حرکتی، هماهنگی اندام فوقانی، سرعت و چالاکی اندام فوقانی، هماهنگی دوسویه، سرعت دویدن و چابکی در نمرات پسآزمون گروه تجربی نسبت به گروه کنترل میشوندP < 0.
The effects of selected physical activities on perceptual motor ability in preـschool children with neuropsychological learning disabilities.
The relationship between gross motor skills and academic achievement in children with learning disabilities.
ارجاعدهی The Effect of Selected Perceptual ـMotor Exercises on Motor Proficiency of Children with Learning Disorder H.