چکیده:
به منظور بررسی و واکاوی تحریف قرآن به دو نکته پرداخته میشود: نکتۀ اوّل امکان یا عدم امکان تحریف در قرآن و نکتۀ دیگر تحریف قرآن کنونی است. در پاسخ باید گفت: که اگر امکان تحریف بوده و تحریف نشده است، در این صورت همانند کتب دیگری است که حتی قبل از قرآن بودند و تحریف نشدهاند، و در این صورت نمیتواند قداست داشته و از نیروی ماورایی برخوردار باشد. و نکتۀ دیگر این اختلاف، در برداشت از این کتاب است که هرکسی به اجتهاد خود، آن را معنا میکند که این برخاسته از ساختار قرآن است که بصورت کتابی با آیین نگارشی مشخص تنظیم نشده است.
در اثبات عدم امکان تحریف قرآن باید گفت: وحیانی بودن قرآنکریم با هماورد طلبی از انس و جن برای آوردن کتابی همانند قرآن یا سورهای و یا ده سوره مثل آن ثابت میشود و چون کسی را یارای آوردن مثل آن نبوده و نیست و نخواهد بود، این کتاب بهعنوان معجزهای الهی شناخته شده است و همین در قداست و فوق بشری بودنش کافی است. قرآنکریم با پیشبینی این شبهات با وجوه مختلف به آنان پاسخ گفته است. این نکته که پیامبر صلی الله علیه و اله فردی امیّ بوده و این کتاب مصّدق کتب آسمانی دیگر است و هماوردطلبی و اهتمام مسلمانان برای حفظ آن و عنایت الهی در صیانت قرآن از دستبرد دیگران، از جمله دلایلی است که امکان تحریف در این کتاب مقدس را نفی میکند. همچنین شواهد و دلایلی وجود دارد که اثبات میکند قرآن کنونی همان قرآن حقیقی است که بر پیامبر صلی الله علیه و اله نازل شده است.
خلاصه ماشینی:
در اثبات عدم امکان تحریف قرآن باید گفت: وحیانی بودن قرآنکریم با هماورد طلبی از انس و جن برای آوردن کتابی همانند قرآن یا سورهای و یا ده سوره مثل آن ثابت میشود و چون کسی را یارای آوردن مثل آن نبوده و نیست و نخواهد بود، این کتاب بهعنوان معجزهای الهی شناخته شده است و همین در قداست و فوق بشری بودنش کافی است.
امکان تحریف، کتاب، امیّ، قرآن، هماوردطلبی، وحی مقدمه اسلام هویّتش به قرآن است؛ لذا مسلمانان نسبت به جایگاه و شأن قرآنکریم بسیار تأکید دارند و از گذشته بر روی موضوع تحریف قرآنکریم مباحثه و گفتگو بسیار شده است و علمای مذاهب اسلامی، هر کدام به گونهای از کیان این کتاب گرانسنگ حمایت کردهاند و وجوه اعجاز آن را بیان کردهاند؛ البته میان مسلمانان سئوالاتی نسبت به وجوه مختلف آیات و تفاوت واژهها و عبارات قرآن مطرح بوده و نیز از جانب مخالفان، شبهاتی در ماهیت این کتاب مطرح شده است.
بنابراین پیامد این سخن چنین خواهد بود که قرآن منزل حقیقی، تنها با یکی از آنها برابر بوده و دیگر قرائات، یا چیزی افزونتر از قرآن نازل شده دارند و یا کمتر (خویی، 1395ق، ص198)؛ بحث اختلاف قرائات از جمله مباحث مهم علوم قرآنی است.