چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی تمثیل در اشعار نادر نادرپور شاعر حاضر فارسی است که بر گرفته از پایان نامه با عنوان بررسی ترفندهای بدیعی و بیانی در دیوان اشعار نادر نادرپور است که بخشی از این تحقیق به تمثیل اختصاص دارد، محقق سعی دارد با بر شمردن شاهد مثالهای متعدد در دیوان نادر پور به نتایجی دست یابد و اینکه نادرپور در اینجا از چه شیوههای تمثیلی بهره برده است؟ تمثیل در شعر او بر اساس نظریههای صاحب نظران در کدام یک از تمثیلات طبقه بندی شده قرار دارد؟ در این راستا به شیوه کتابخانهای و از طریق فیش برداری اصطلاحات را جمع آوری و به طرز و شیوة توصیفی به نقد و تحلیل گفتمانها پرداخته میشود.
The purpose of this article is the study of the element of parable in the poems of Nader Naderpoor; it is based on the M A thesis entitles: <em>A Study of rhetorical and expression techniques in Naderpoor’s collection of Poems</em>. A part of this article has focused on the element of parable. An attempt is made in this article to find out the ways through which Naderpoor has used parables in his work. What are his parables based on? What are the sources used by him? These are the questions, the author intends to answer. This article is library based and descriptive.
خلاصه ماشینی:
پ : ٢٨) ٢- تمثيلاتي که در دو بيت ظاهر شده است مانند تمثيل معروف (ترک کشي ايلاقي ) ٣- تمثيلات گسترده اي که نمونه بارزش ، داستان طوطي (سمبل روح سرگردان انساني ) و بازرگان (سمبل جلال الدين محمد مولوي ) است (فصل نامه تحقيقات تمثيلي در زبان و ادب فارسي ، مقاله تمثيل و ادبيات تمثيلي ، سيد احمد حسيني کازروني ، ص ١٣، شماره پياپي بيست و سوم ، بهار ١٣٩٤) مي توان گفت که نادر پور توانسته است بر اساس الگوي شماره يک عمل يک عمل کند و تمثيل را در يک بيت ظاهر نمايد.