چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی و خودارزشمندی در دانش آموزان تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش حاضر، علی مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه یازدهم که در مدارس تیزهوش و عادی آموزش و پرورش ناحیه یک شهر کرج در سال تحصیلی 98-97 در حال تحصیل هستند، که در مجموع 2107 نفر بود. از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای یک مدرسه دخترانه از بین مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک کرج انتخاب شد و از بین کلاسهای پایه یازدهم آن مدرسه یک کلاس به تصادف انتخاب شد و انتخاب نمونه از دبیرستان تیزهوشان به صورت هدفمند بود. آزمودنیها به پرسشنامههای انگیزش تحصیلی والرندوهمکاران (1992)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریج ودی گروت (1990) و پرسشنامه خودارزشمندی روزنبرگ (1965) پاسخ دادند. هدف از این پژوهش بررسی فرضیه ذیل بود: بین انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و خودارزشمندی دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت وجود دارد. دادهها با روش t مستقل توسط نرم افزار Spss تجزیه وتحلیل شدند. یافتهها، فرضیه فوق را تایید کرده و نشان دادند که سطح انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی وخودارزشمندی جامعه تیزهوشان بیشتر از جامعه عادی است. بنابراین نتایج فوق بر ضرورت توجه به آموزش مولفههای یادگیری خودتنظیمی، تقویت باورهای انگیزشی و ارزش گذاری درونی دانش آموزان عادی تاکید دارد چرا که خط مشی صحیح یک رشد تربیتی چه برای تیزهوشان و چه برای افراد عادی از اهمیت خاصی برخورداراست.
The purpose of this study was to compare academic motivation, self-regulation and self- worth in gifted and normal students. The method of this study was causal-comparative . The statistical population consisted of all eleven-year-old girl students studying in the gifted and normal schools of Karaj district in the academic year 98-97, that totally 2107 people. Using cluster randomized sampling, a girls' school was selected from the schools of Karaj district education. Eleven classes of that school were selected randomly and a sample of Gifted high school was targeted. The subjects responded to Valerand and colleagues (1992), Self-Regulatory Learning Questionnaire (Pintrich & De Groot, 1990) and Rosenberg Self- worth Inventory (1965). The purpose of this research was to investigate the following hypothesis: there is a difference between academic motivation, academic self-regulation and Self- worth among gifted and normal students.Data were analyzed by independent t-test using SPSS software. The findings confirmed the above hypotheses and showed that the level of academic motivation, self-regulation and self-worth of the Gifted students is more than the normal students. Therefore, the above results emphasize the need to pay attention to the components of self-regulation learning, reinforce the motivational beliefs and internal values of normal students, because the correct policy of educational development is of paramount importance to both gifted and normal people.