چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مشخصکردن ادراک بازیکنان حرفهای فوتبال در پیروی از رسانههای جمعی ورزش ایران براساس مبنای اخلاقی و روزنامهنگاری بود. این پژوهش براساس بازتاب دریافتشده از 138 بازیکنان حرفهای فوتبال (با دامنۀ سنی 61ـ31 (55 نفر)؛ 30ـ21 (53 نفر)؛ 30ـ21 و کمتر از 20 سال (30 نفر)) انجام گرفت که این بازیکنان شاغل در تیمهای شرکتکننده در لیگ برتر ایران هستند. هریک از شرکتکنندگان به ارزیابی پنج فاکتور زندگی شخصی، صداقت رسانهها، نحوۀ جمعآوری اخبار توسط رسانهها، میزان تحریک و تشویق رسانهها به خشونت و شایعات مربوط به رسانهها پرداختند. از تحلیل واریانس توسط آزمون غیرپارامتریک کروسکال والیس بهمنظور تحلیل دادهها استفاده گردید. نتایج نشان میدهد که مبانی اخلاق بهطور متناوب در شایعه، زندگی خصوصی و صداقت اخبار و برخی اوقات در جمعآوری اخبار و تحریک خشونت نقض شدهاند. براساس این نتایج میتوان گفت که رسانههای جمعی ایران با معضلات بارز مبانی اخلاقی درگیر میباشند.
The purpose of this study was to determine the perceptions of professional football players on the obedience of the Iran Sport Media to journalistic ethical codes. This study was based on feedback received from 138 professional football players whose ages ranged from 20≤ (n=30), 21-30 (n=53) and 31≥ (n=55) years, representing teams participating in Iran’s League. Each participant evaluated a series of five statements related to the media’s news gathering techniques, treatment of their personal lives, prevalence of gossip, general accuracy of news stories, as well as the tendency of the media to stimulate and encourage violence. One-way analysis of variance (ANOVA) and the Kruskal-Wallis Non-Parametric test were used to Analyse the data. It was determined that the ethical codes, namely gossip, private life and honesty are frequently violated, and the ethical codes, namely newsgathering and violence are sometimes violated. According to these results, Turkish sport media outlets are plagued with significant ethical code difficulties.
خلاصه ماشینی:
متأسفانه، مدیریت کمی در ارتباط با تشخیص منبع و صحت اطلاعات دربارۀ بازیکنان فوتبال که عامل تولید اخبار هستند صورت میگیرد؛ بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی ادراک عمومی از گسترۀ بازیکنان حرفهای فوتبال و پیروی رسانۀ گروهی ورزش ایران از اصول اخلاقی میباشد.
با استناد به بیانات فوستر (2006)، پخش زندۀ بازیها، نتایج نامطمئنی را در پیوند طرفداران ورزش با دیگران بههمراه دارد؛ درحالیکه به هرکدام لذت تجربۀ متفاوتی را میدهد؛ بنابراین رسانههای جمعی ورزش، تلویزیون، کابل، اینترنت و رسانههای نوشتاری هرکدام نقش مهمی در پخش زندۀ بازیها برای مردمی که بازیها را بهصورت زنده تماشا میکنند و یا برای طرفدارانی که قادر به توجه و دیدن وقایع نیستند دارد؛ درنتیجه، خروجی هر رسانۀ جمعی یک بخش مهم و قابلتوجه از فوتبال در جامعه میباشد که باعث افزایش و تحریک علاقۀ طرفداران ورزش در سازمانها، لیگها، بازیها، باشگاهها و بازیکنان در گرایشهای قبل و بعد از بازیها میشود؛ درنتیجه، برای برخی از کشورها پخش هرچه بیشتر بازیهای فوتبال، افزایش عرضۀ اخبار را بهدنبال دارد که این پخش زنده، همچنان با افزایش در فروش روزنامهها و مجلات ورزشی متناسب میباشد؛ برای مثال، بیش از نیمی از روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزشی در ایران، اخبار فوتبال را پوشش میدهند.
در این پژوهش درک بازیکنان حرفهای فوتبال از مشاهدۀ کدهای اصول اخلاقی در رسانههای ورزشی ایران از میان پنج گزینهای که مطرح شد موردارزیابی قرار گرفت.
دراینراستا، مهمترین یافتۀ پژوهش این بود که بازیکنان حرفهای فوتبال بر این باور هستند که رسانههای ورزشی ایران به طور مدام از اصول اخلاقی سرپیچی میکنند.