چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی سطح آگاهی زنان معلم ایلامی نسبت به حقوق و تکالیف شهروندی خود بود. جامعه ی آماری تمامی زنان معلم مشغول به تدریس در تمامی مقاطع سه گانه (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) بودند که تعداد آنها 875 نفر است که از این تعداد 266 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. شیوه ی نمونهگیری ابتدا برای تعیین مدارس بصورت خوشهای چندمرحلهای بود و سپس برای انتخاب افراد از نمونهگیری طبقهای استفاده شد. روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی دارای اعتبار و پایایی قابل قبول بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که بین پایگاه اجتماعی، اقتصادی، میزان سرمایه اجتماعی، میزان مطالعه کتابهای مربوط و تعهد و التزام مدنی با سطح آگاهی از حقوق و تکالیف شهروندی رابطه وجود دارد، همچنین تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین، تعهد و التزام مدنی معلمان و پایگاه اقتصادی و اجتماعی به ترتیب پیش بینی کننده مناسبی برای سطح آگاهی از حقوق و تکالیف شهروندی میباشند.
The main aim of this research was studying the level of awareness of female teachers in the city of Ilam in relation to their citizenship duties and rights. This study was a survey type and data gathering tools were questioners which had an acceptable validity and reliability. The population included all (875 individuals) three educational levels female teachers (elementary, middle and high), of which 266 subjects were selected randomly as sample by using cluster multi-phase and stratified sampling procedures. For data analysis Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were used. The results showed that the civil commitment of teachers and socio-economic status respectively were significant predictors for awareness of the rights and duties of citizens.