چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، طراحی برنامه درسی مبتنی بر توسعه پایدار، توسعه ی حرفه ای و تربیت شهروندی و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان بوده است. برنامه درسی با رویکرد جهانی شدن براساس الگوی تایلر شامل اهداف، محتوا، روش های تدریس و ارزشیابی برنامه درسی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و اعضای هیئت علمی متخصص در زمینه توسعه پایدار و توسعه حرفه ای و تربیت شهروندی شاغل در دانشگاه های شهر تهران و متخصصان نظام آموزش و پرورش در این حوزه بود وبرای تعیین حجم نمونه مورد نیاز از نمونه گیری هدفدار ـ قضاوتی که تعداد آنان 30 نفر می باشد. ایزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است که برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. پس از روایی سنجی به وسیله نسبت روایی محتوایی CVR و شاخص روایی محتوای CVI ، 13 گویه در بخش اهداف، 13 گویه محتوا، 9 گویه روش های تدریس و 6 گویه ارزشیابی حاصل شد که در مجموع شامل 41 گویه می باشد.
The purpose of this study was to design a curriculum based on sustainable development, professional development and citizenship education and its validation from the perspective of specialists. The curriculum based on Tyler's Globalization approach includes goals, content, teaching methods and curriculum evaluation. The statistical population of this research includes professors and faculty members in the field of sustainable development and professional development and citizenship education working in Tehran universities and specialists in the education system in this field. To determine the required sample size, a targeted trial sampling Which number is 30 people. the way for collecting data is a researcher-made questionnaire. Descriptive statistics and inferential statistics are used to analyze the data. After validity, by content validity ratio of CVR and CVI content validity index, 13 items in the goals section, 13 content items, 9 items of teaching methods and 6 evaluation points were obtained, which consisted of 41 items in total.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و اعضای هیئت علمی متخصص در حوزه اقتصادی ، اجتماعی و مطالعات برنامه درسی دانشگاه های شهر تهران در سال ١٣٩٧ بود و برای تعیین حجم نمونه موردنیاز از نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد که تعداد آنان ٣٠ نفر بود.
جعفری و همکاران (١٣٩٢) دریافتند که در نظام آموزش وپرورش به ویژه برنامه های درسی مدارس توجه لازم به تربیت شهروندی نمی شود.
یافته های پژوهش حسینی مهر و همکاران (١٣٩٠) حاکی از وجود نیاز و آسیب پذیری برنامه ی درسی فعلی دوره ی راهنمایی تحصیلی، ازلحاظ مهارت های تربیت شهروندی است و این نیازها در ابعاد فردی، فرهنگی و سیاسی نمود بیشتری دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری در این پژوهش به جهت طراحی الگوی برنامه درسی که مبتنی باشد بر توسعه پایدار و توسعه حرفه ای و نیز تربیت شهروندی ، مطالعه و بررسی متون ، اسناد و منابع کتبی و شفاهی و همچنین مصاحبه با متخصصان ، انجام شد، نتایج به دست آمده نشان می دهد که الگوی پیشنهادی با توجه به ملاک متعادل بودن بالاترین میانگین را داراست و کمترین آن مربوط به ملاک قابلیت پیاده سازی و اجرا است که نشان می دهد که اعتبار الگو در طیف معتبر قرار دارد و ازنظر صاحب نظران الگوی پیشنهادی معتبر است .
Study of the impact of the implementation of the country's higher education policies on the performance of the third, fourth and fifth development plans of the Islamic Republic of Iran on the performance of the Ministry of Science, Research and Technology.