چکیده:
The archaeological excavation of ancient Elam has led to the recovery of remnants, showing the rise and fall of a Persian civilization as well as reflecting how music and instruments (musicianship) were popular in those eras. Such archeological findings have mostly been portrayed on rock and pottery. A series of pictograms have depicted musical instruments while the majority of depicted string instruments are harps and tanburs. Wrapped in the Elamite culture, these instruments were passed on to the next civilizations, experiencing transformation over time. This descriptive-analytical research attempts to explore the string instruments in ancient Elam, thereby to review the historical roots of Iranian string instruments. The paper first provides an overview of music in ancient Elam. Then, several pictograms depicting string instruments are examined to determine their diversity and significance. The results indicate that harp and tanbur were the most frequent and diverse string instruments depicted in the paintings of ancient Elam.
سازهای زهی نقششده بر نگارههای ایلام باستان
با کاوشهای باستانشناسی که در رابطه با ایلام باستان صورت گرفته است» آثاری از طلوع تا غروب این تمدن
بهدستآمده است که نشاندهندة رواج موسیقی و نوازندگی در این تمدن است. عمدة این آثار نقشهایی هستند که
بر سنگ و سفال ترسیم شدهاند. گروهی از نگارههاء سازهای زهی را به تصویر کشیدهاند. غالب سازهای زهی
تصویرشده بر نگارهها چنگ و تنبور است. این سازها همچون فرهنگ ایلامیان به تمدنهای پس از خود انتقال یافته
و در طول زمان دستخوش تغییرات شدهاند. هدف از این پژوهش که به روش توصیفی و تحلیلی انجام پذیرفته
است» پررسی و مطالعة سازهای زهی در ایلام باستان استء تا در پی آن ریشههای تاریخی سازهای زهی ایرانی در
این دوره مورد بازبینی قرار گیرد. این نوشتار ابتدا نگاهی به موسیقی در ایلام باستان دارد و پس از آن به مطالعه
نگارهها با تصویر سازهای زهی میپردازد تا در پی آن تنوع و جایگاه این سازها مشخص شود. نتایج پژوهش حاکی
از آن است که در نگارههای این دوره» از مجموعة سازهای زهی ساز چنگ و تنبور کاربرد و تنوع زیادی داشته است.