چکیده:
پس از جنگ جمل و تلاش طلحه و زبیر برای به حاکمیت رساندن یکی از همسران پیامبر a امام علی j از این جریان تعبیر به «تحکیم النساء» فرمودند و زنان را با صفت «النواقص العقول» خطاب فرموده و به شهادت دو زن در برابر یک مرد استناد نمودند، در مورد این عبارات و تعابیر مذکور، این سوال مطرح میگردد که ارتباط نقص عقل زن با حکم شهادت دو زن در برابر یک مرد چیست و این مطالب چه تاثیری برتصدی حاکمیت زن دارد؟ عدهای نقص عقل را به گونهای تفسیر میکنند که زن نسبت به مرد از هوش و یا قدرت فهم کمتری برخوردار است، این مقاله با بررسی واژههای عقل و نقصان در لغت و قرآن و روایات به این نتیجه رسیده است که، عقل در لغت، به معنای حفاظت و امنیت است وبا بررسی آیه شهادت مشخص گردید، نسیان یا نقص عقل در معنای اصطلاحی قوه فهم، نمیتواند فلسفه شهادت دو زن در برابر یک مرد باشد و ازاین جهت که این آیه، دلیلی برای نقص عقل قرار گرفته، کاربرد نقص عقل در معنای ضعف امنیت را تقویت میکند، از این روبه موجب این ویژگی و ویژگیهای جنسیتی که مغایر با شرایط مدیران است و در نهج البلاغه بیان گردیده، تصدی حاکمیت جامعه متناسب با شاخصههای جنسیتی زن نمیباشد.
After the battle of Jamal, Talah and Zubair attempted to make one of the Prophet's wives as the head of state. Imam Ali, referred to this event as "consolidation of women" and referred women as "al-nawaqs al-aqul" and mentioned the testimony of two women against one man. In relation to the above terms and interpretations, this question arises that what is the relation between the lack of reason of a woman and two women's testimony against a man, and what effect does this have on the authority of the woman? Some interpret the lack of reason in such a way that women have less intelligence or power than men. This article through investigating the words “reason” and “lack” in Quran and traditions concluded that the word “reason” means protection and security, and by examining the verse of testimony, it was clear that the deficiency of reason in the idiomatic sense of reason cannot be the philosophy of two women's testimony against a man. So, this verse by mentioning “reason” indirectly emphasizes the security of women. thereby giving rise to gender characteristics that are inconsistent with the conditions of managers and expressed in Nahj al-Balaghah, in fact, the tenure of the community is not commensurate with the gender characteristics of women.