چکیده:
متون فلسفی در ژانرها و فرمهای ادبی متنوعی پدید آمدهاند. متفکران در خصوص اهمیت عناصر ادبی این آثار مواضع متفاوتی اتخاذ نمودهاند. برخی برای سبک و فرم ادبی، نقشی تصادفی و تزیینی قائل میشوند و در مقابل برخی دیگر برای این عناصر دلالتهای فلسفی قائل هستند. موضع فلاسفه درباره نقش عناصر ادبی متون فلسفی بر رویکرد آنها در مطالعه تاریخ فلسفه و نگارش متون جدید فلسفی مؤثر است. به همین سبب مطالعه نسبت فرم و محتوای فلسفهورزی اهمیت مییابد. هدف از این نوشتار بررسی نسبت فلسفهورزی و فرم ادبی با رجوع مستقیم به آثار نوشتاری فلسفی است. در این راستا امکانات و محدودیتهای سبک و فرمهای نوشتاری متون فلسفی بررسی میشود. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد جنبه ادبی نوشتههای فلسفی تصادفی و تزیینی نیستند و هر فرم نوشتاری محدودیتها و امکانات خود را داراست.
Philosophical texts have emerged in diverse genres and literary forms. Thinkers take different stands about importance of elements of these works. Some of them consider ornamental and accidental role for literary forms and the others in contrast consider philosophical implication for these elements. Philosophers’ approach to the role of literary elements of philosophical text is influential on their ways of studying history of philosophy and writing philosophical text as well. For this reason, a survey of the relation between literary form and philosophical content is of great importance. Overall purpose of this study is to examine the relation of literary forms and philosophical content. In this regard limitations and potentialities of style and literary forms are studied. The method of this research is descriptiveanalytical. Findings of this research show that the literary aspects of philosophical text are not accidental or ornamental and each genre has its own limitations and potentialities.