چکیده:
آموزش توانمندسازی معلمان ورزش و صلاحیتهای معلمی و مربیگری ورزش با توجه به تغییرات پیش آمده و آتی در جامعه، ترویج سبک زندگی فعال و بازنگری در برنامههای آموزشی تربیتمعلم و دبیران ورزش را ضروری ساخته است. در این نشست با حضور اساتید معلمان ورزش و صاحبنظران به بررسی کمی و کیفی موضوع پرداخته شده است. آموزش مربیان تربیتبدنی عنوان یکی دیگر از میزگردهای مجله رشد تربیتبدنی است که در روز سهشنبه ۲/۷/۹۸ در دانشکده تربیتبدنی دانشگاه شهید رجایی برگزار شد. در این جلسه، دکتر مجید کاشف، معلم ورزش و کارشناس مسئول سابق واحد پژوهش و تحقیقات معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش و رئیس دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید رجایی، دکتر جواد آزمون، معلم ورزش و دکتری تربیتبدنی و عضو هیئتعلمی دانشگاه، خانم دکتر فرشته شهیدی، معلم ورزش سابق و استاد دانشگاه، دکتر سید امیر حسینی، دبیر کل اسبق کمیته ملی المپیک و رئیس اسبق فدراسیونهای ورزشی شرکت داشتند
خلاصه ماشینی:
از آن دوران بیش از سه دهه میگذرد و سؤال اینجاست که آیا این مراکز و مشابه آنها توانستهاند پاسخگوی نیاز تربیتبدنی و گسترش ورزش در مدارس کشور باشند؟ دکتر کاشف: به یاد دارم در زمان دانشجویی تنها یک برنامه برای این مهم وجود داشت و آنهم یک برنامه یا واحد دانشگاهی به نام تربیت دبیر بود که قطعاً پاسخگوی نیاز مربیان و معلمان ورزش و تربیتبدنی در سطح جامعه نبود.
پیشتر اگر دانشجویی در ردههای کارشناسی ارشد و بالاتر از دانشگاهها فارغالتحصیل میشد (در رشته تربیتبدنی) فدراسیونها معادل کارت مربیگری درجه ۳ در رشته تحصیلی دانشجو را به او میدادند، اما در حال حاضر شکاف و فاصله بین فدراسیونها و دانشگاهها سبب شده است که شاهد این موضوع نباشیم و فدراسیونها برای صدور کارت و به رسمیت شناختن دارنده آن تنها مدرسان خود را قبول دارند که باید در این خصوص بازنگریهایی صورت گیرد و خلأها جبران شوند.
این موضوع در زمان تحصیل خود بنده نیز صادق بود و ما تنها دو واحد تربیتبدنی مدارس بهصورت تئوری در جدول دروس خود داشتیم که قطعاً پاسخگو و مکفی نبوده و نیست!به لحاظ سختافزاری، کشور ما در جایگاه مناسبی برای تربیتمعلمان و مربیان در جهت ارائه به سیستم آموزش مدارس قرار دارد و این سختافزار درواقع همان دانشگاههای تربیت مدرس و تربیت دبیر موجود در کشور است که فعالیت گستردهای دارند.