چکیده:
روز شنبه بیستوسوم شهریور ماه ۹۸ مهمان عبدالله جعفری معاونت تربیتبدنی و سلامت اداره کل آموزشوپرورش استان همدان بودیم. جعفری تحصیلات کارشناسی خود را در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه بوعلی سینای همدان بهصورت تربیت دبیر در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی آغاز و از سال ۱۳۷۹ بهصورت رسمی وارد آموزشوپرورش شده است. بنا به گفته عبدالله جعفری، دوران معلمی وی در مناطق محروم استان همدان شروع و تقریبا در تمامی ردههای آموزشوپرورش بهصورت سلسلهمراتبی مشغول بوده است. در سال ۱۳۸۱ در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور تهران پذیرفته شده و در سال ۱۳۸۳از پایاننامه ارشد خود در حوزه مدیریت ورزشی دفاع کرده است. حاصل ازدواج ایشان در سال ۱۳۸۳، دو فرزند پسر است که علاقهمند به ورزش شنا هستند. آنچه در زیر میخوانید حاصل گفتوگوی گرم و صمیمانه مجله رشد با آقای جعفری در قالب گزارش عملکرد معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزشوپرورش استان همدان است.
خلاصه ماشینی:
لطفاً درباره وضعیت درس تربیت بدنی در استان همدان بهلحاظ ساختار و نیروی انسانی صحبت کنید؟خوشبختانه تربیتبدنی در ساختار نظام آموزشی بهعنوان یک درس و نه یک فعالیت فوق برنامه دیده شده است و این خیلی حائز اهمیت است.
در استان همدان در مقوله نیروی انسانی، حدود هشتصد نیروی انسانی فهیم و فرهیخته در درس تربیتبدنی مشغول آموزش و تربیت دانشآموزان هستند که حدود پنجاه نفر در بدنه کارشناسی ادارات و حدود پنجاه نفر در بدنه مدیریتی فضاهای ورزشی مشغولاند و تمام هدف ما مبتنی بر ترغیب همکاران برای عدم خروج از حوزه تخصصی درس تربیت بدنی در بدنه آموزشوپرورش بوده است.
البته با توجه به اینکه حیاط مدارس را در ارزیابیها بهعنوان فضای روباز ورزشی در نظر گرفتند ممکن است جایگاه برخی از شهرستانها در این رتبهبندی از بقیه مناطق استان بهتر در نظر گرفته شود و این در حالی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی استان، عملاً استفاده از این فضای روباز حیاط مدرسه از آغاز مدارس در مهرماه تا اواسط اردیبهشت ماه سال بعد برای دانشآموزان فراهم نیست و لذا ملاک رتبهبندی در استان همدان، شیوه خاص خودش را دارد.
در زمان آقای هاشمی که از افتخارات این استان هستند و معاونت تربیت بدنی و سلامت در زمان حضور ایشان در وزارتخانه ایجاد شد، از دوران ابتدایی و در پایه سوم برای آموزش شنا به دانشآموزان طرح سباح در نظر گرفته شد و ما در استان از پایه دوم تا پایه نهم طرحهای مختلفی را در نظر گرفتیم که بهصورت حرفهای نبود، ولی برای جلب توجه همگان و بهویژه اولیا و همت مسئولان برای فراهم کردن امکانات و همچنین کشف استعدادها مؤثر بود.