چکیده:
امروزه معنای سواد از توانایی خواندن و نوشتن یا توانایی بهکاربردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوشدادن و سخنگفتن که تنها تأمینکننده سطحیترین لایه ارتباط است، به فهم مفاهیم، انگارهها و اندیشهها تغییر یافته است و «باسواد» به فردی اطلاق میشود که توانایی شناخت، درک، تفسیر، ساخت، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از مواد چاپشده و نوشته شده مربوط به زمینههای گوناگون را داراست. متعاقب این چرخش در مفهوم سواد، سواد آماری مهارتی بسیار مهم در برقراری ارتباط با دادهها و اطلاعات آماری است که امروزه به سرعت درحال رشد و گسترش است. همزمان با رشد روزافزون این مهارت پایه و متعاقب آن مطالبات عمومی و میل به مصرف آمارها و اطلاعات آماری برای ساختن یک زندگی بهتر، توجه به تأمین این نیاز نیز در خور اهمیت است. ازاینرو، پیمایش بهعنوان تکنیکی برای گردآوری، تبدیل دادهها به اطلاعات و گزارشدهی صحیح آنها نیازمند فرهنگ عمومی است. به بیان روشنتر، سواد آماری در بستری از فرهنگ عمومی قابلیت رشد خواهد داشت که هم از سوی گروههای مرتبط با پیمایش و گردآوری داده شامل «تولیدکنندگان»، «مصرفکنندگان» و «مشارکتکنندگان» و هم از حیث مراقبت در تبدیل و ارائه آنها، پاسدار و پشتیبان باشد. بر این اساس مقاله حاضرتلاش دارد چارچوبی در این زمینه ارائه دهد.
The concept of literacy today, has been transformed from the ability to read and write, or the ability to use language to read, write, listen and speak, which only provides the initial aspect of communication, to understand concepts, ideas and thoughts. A "literate" refers to a person who is capable of knowing, understanding, interpreting, constructing, communicating, and using printed and written material in a variety of contexts. Statistics literacy is a very important skill in dealing with data and statistical information that is growing rapidly today. As this basic skill is developed, followed by public demands and the desire to use statistics and statistics to build a better life, it is important to pay attention to this need. As this basic skill is developed, and subsequently, the public demands and desire to use statistics and statistic information to build a better life, meeting this need is important. Therefore, survey as a technique for collecting, converting data into accurate information and reporting requires a general culture. In other word, statistical literacy can grow in a context of public culture that is supported both by surveying and data gathering groups including 'producers', 'consumers' and 'participants', as well as by caring for their transformation and presentation. Accordingly, the present paper attempts to provide a framework in this regard.
خلاصه ماشینی:
سواد آماری و فرهنگ عمومی نسبت به پیمایش دکتر علی حاتمی چکیده امروزه معنای سواد از توانایی خواندن و نوشتن یا توانایی به کـاربردن زبـان بـرای خوانـدن ، نوشـتن ، گوش دادن و سخن گفتن که تنها تأمین کننده سطحیترین لایه ارتباط است ، بـه فهـم مفـاهیم ، انگـاره هـا و اندیشه ها تغییر یافته است و »باسواد« به فردی اطلاق میشود که توانایی شـناخت ، درک، تفسـیر، سـاخت ، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از مواد چاپ شده و نوشته شده مربـوط بـه زمینـه هـای گونـاگون را داراست .
همزمان با رشد روزافزون ایـن مهارت پایه و متعاقب آن مطالبات عمومی و میل به مصرف آمارها و اطلاعات آماری بـرای سـاختن یـک زندگی بهتر، توجه به تأمین این نیاز نیز در خور اهمیت است .
در انتها تلش میشود از ترکی مفاهیم مورد بقث، طرحی نظری برای سنجش سواد آماری در سطح جامعه ارائه شود بر همین اساس و برای نیل به ایـن میصود، لزم است تا علوه بر پرسشهای فوق به دو پرسش زیر نیز پاسخ داده شود: ٨.
تولیی آمار با سرعت وکیفیت مناسـ ، بـه فرهنـگ آمـاری مناسـ نیـاز دارد و شناخت چگونگی وضع موجود جامعه از این لقا ، از ضرورتهای ایجاد شـرایط مناس فرهنگ آماری است.
بنابراین برای استفاده از این مفهـوم در مـیلسـازی سواد آماری و فرهنگ عمومی نسبت به پیمایش لزم است تعریف دقیقتری از آن ارائـه یا از میان تعاریف موجود، فزینش شود.
سازمانهای تولییکننـیه آمـار بـا توجه به سودمنیی آمار و ارتباط آن با توسعه اجتماعی ـ اقتصادی کشورها بایی به طور پیوسته برای ترویج سواد آماری در جامعه بکوشنی.