چکیده:
رفتار انتخاباتی کنشی است که یک فرد از آغاز تا پایان انتخابات از خود بروز میدهد. رفتار انتخاباتی در همه نظامهای اجتماعی ـ سیاسی، تحت تأثیر مسائل اجتماعی ـ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، روانشناختی، محیطی و جغرافیایی است. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین رفتار انتخاباتی اقوام بلوچ و ترکمن در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران است. روش پژوهش از نوع پیمایشی، به لحاظ هدف کاربردی و ابزار آن پرسشنامه محققساخته است که روایی و پایایی مورد تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری افراد بالای 18 سال که با استفاده فرمول کوکران، 800 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین سرمایه اجتماعی (اعتماد و پیوند اجتماعی)، سرمایه فرهنگی (عینی و ذهنی) و برنامههای صداوسیما با رفتار انتخاباتی رابطه معناداری وجود دارد. مطابق نتایج تحلیل مسیر؛ شاخص سرمایه اجتماعی در مقایسه با سایر متغیرها سهم بیشتری را در تبیین رفتار انتخاباتی دارد.
Electoral behavior is an act that occurs from the beginning to the end of election. Electoral behavior is influenced by socio-cultural, political, economic, psychological, environmental, and geographical issues in all socio-political systems. The main purpose of the present study is to explain the electoral behavior of the baluchi and turkmen ethnicity in the eleventh presidential elections in iran. The research was conducted through survey and was applied in terms of the purpose. Data was collected by the researcher-made questionnaire which was confirmed in terms of validity and reliability. Statistical population was 18 years old and 800 people were selected as sample size using cochran formula. The results showed that there is a significant relationship between social capital (trust and social tie), cultural capital (objective and subjective) and irib programs with electoral behavior. According to the results of the path analysis, social capital has a more contribution in explaining electoral behavior than other variables.
خلاصه ماشینی:
Ruedin مهاجران » نقش سـرمایه اجتمـاعی بـر مشـارکت سیاسـی مهـاجران را بررسـی کـرده و یافته های تحقیق ، مبین اهمیت سرمایه اجتماعی در مشارکت سیاسی مهاجران است .
مقایسه میانگین مؤلفه های سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی اقوام {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} رگرسیون چندگانه پژوهش نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد (جدول ٥) ضریب همبسـتگی متغیـر اعتماد اجتماعی با رفتار انتخاباتی برابر با ٠/٣٦٧ است و رابطه معناداری به دسـت آمـده نیز ارتباط بین اعتماد اجتماعی و رفتار انتخاباتی را تأییـد مـیکنـد.
بر اساس یافته های پژوهش اگر متغیر اعتماد اجتماعی وارد شـود، یافته ها دلالت بر آن دارند که به ازای یـک واحـد افـزایش در میـزان اعتمـاد اجتمـاعی به اندازه ٠/١٥٥ تغییر مثبت در رفتار انتخاباتی اقوام مورد مطالعه خواهیم داشت .
رگرسیون چندگانه پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد (جـدول ٥) کـه ضـریب همبسـتگی متغیر پیوندهای اجتماعی با رفتار انتخاباتی اقوام مـورد مطالعـه برابـر بـا ٠/١٥٣ اسـت .
بر اساس یافته های پژوهش اگر متغیر سرمایه فرهنگی در بعد عینـی وارد شـود، یافته ها دلالت بر آن دارند که به ازای یک واحد افزایش در میـزان سـرمایه فرهنگـی در بعد عینی، به اندازه ٠/١٧٨ تغییر مثبت در رفتار انتخاباتی خواهیم داشت .
بر اسـاس یافتـه هـای پژوهش اگر متغیر برنامه های صداوسیما وارد شود، یافته ها دلالت بـر آن دارنـد کـه بـه ازای یک واحد افزایش در میزان برنامه های مرتبط صداوسیما در زمینـه مشـارکت هـای سیاسی، به اندازه ٠/٢٢ تغییر مثبت در رفتار انتخاباتی خواهیم داشت .
یافته های تجربـی نشان دهنده آن است که اعتماد اجتماعی بیشترین تأثیر را بر رفتار انتخاباتی اقـوام مـورد مطالعه دارد.