چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی ضرورتهای توجه به سیاستگذاری رسانهای در سیاستگذاری عمومی است که ابتدا با بررسی جامع ادبیات پژوهش، 8 دسته از عوامل مرتبط با موضوع، شناسایی و سپس با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری، در 4 سطح، سطحبندی شدند. جامعه آماری 20 نفر از متخصصان دانشگاهی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که معیار تضمین حقوق آحاد افراد و اقشار جامعه (سطح اول)؛ افزایش سواد رسانهای، بازار رقابتی و خصوصیسازی، توجه به سطح کلان و راهبردی و اثرات متقابل رسانه بر سیاستگذاری عمومی (سطح دوم)؛ مسئولیت، پاسخگویی و آزادی عمل در چارچوب اصول و ارزشهای عرفی جامعه (سطح سوم) و معیار نظام حقوقی پیشبینیشده، در پایینترین سطح (سطح چهارم) قرار میگیرد. بر این اساس از بین سطوح چهارگانه؛ معیار سطح اول، درجه اثرپذیری بیشتری در سیاستگذاری رسانهای دارند.
The main purpose of this paper is to study the needs of paying attention to media policy in public policy making. First, eight categories of factors related to the research topic were identified through comprehensive review of the research literature, and then categorized into 4 levels using interpretive structural modeling techniques. The population consisted of 20 academic specialists who were selected by purposeful sampling. The results of the research showed that the criterion of guaranteeing the rights of individuals and groups of society were at the first level; increasing media literacy, competitive market and privatization, attention to macro and strategic levels and media interactions on public policy were at the scond level; responsibility, accountability and freedom within the norms and values of society were at the third level; and the criterion of the foreseen legal system were at fourth level (the lowest level). Among the four levels, the first level criteria have the most impact on media policy making.
خلاصه ماشینی:
ماتریس در دسترس پذیری نهایی (مربوط به سطح ١) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پس از قرار دادن معیار تضمین حقوق آحاد افراد و اقشار جامعه به عنوان سطح یک ، برای تعیین سایر سطح ها، جدول با حذف معیار تضـمین حقـوق آحـاد افـراد و اقشـار جامعه ، بار دیگر سطح بندی میشود و مشخص مـیکنـد کـه معیارهـای افـزایش سـواد رسانه ای، بازار رقابتی و خصوصیسازی، توجه بـه سـطح کـلان و راهبـردی، همچنـین اثرات متقابل رسانه بر سیاستگذاری عمومی، در سطح دوم قرار میگیرند.
ماتریس در دسترس پذیری نهایی (مربوط به سطح ٢) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پس از قرار دادن معیارهای افزایش سواد رسانه ای، بازار رقابتی و خصوصـیسـازی، توجه به سطح کلان و راهبردی و اثرات متقابل رسانه بر سیاستگذاری عمومی با تعـداد ٤ ورودی در سطح دوم ، برای تعیین سایر سطوح ، جدول با حذف ایـن سـه معیـار بـار دیگر سطح بندی میشود و مشخص میکند که مسئولیت ، پاسخگویی و آزادی عمـل در چارچوب اصول و ارزش های عرفی جامعه ، در سطح سوم قرار میگیرند.
ماتریس در دسترس پذیری نهایی (مربوط به سطح ٤) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تشکیل مدل ساختاری تفسیری بر اساس نتایج حاصل از یافته ها، مدل ساختاری تفسیری سیاستگذاری رسـانه ای بـه شرح شکل ١ آمده است : شکل ١.