چکیده:
اینستاگرام بهعنوان یکی از شبکههای اجتماعی، تغییرات بنیادینی در سبک زندگی و فرهنگ ایرانیان ایجاد کرده و در میان سلبریتیها بهمثابه الگوی مرجع کنشگران، نقش پررنگی داشته است. پژوهش حاضر که هدف اصلی آن، تبیین کنشهای اینستاگرامی سلبریتیها بر سبک زندگی کاربران ایرانی است، از نوع کاربردی بوده و اطلاعات آن، به شیوه پیمایشی (کمی) گردآوری شده است. جامعه آماری، تمامی کاربران ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام را شامل میشود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 384 نفر از آنان بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. نمونهگیری نیز به شیوه غیر تصادفی هدفمند صورت گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از این است که کنشهای سلبریتیها بر سبک زندگی کاربران ایرانی (الگوی مصرف، نوع پوشش، اوقات فراغت، مدیریت بدن و روابط میان فردی) تأثیرگذار است و در مجموع 25درصد از واریانس مربوط به تغییرات سبک زندگی کاربران ایرانی اینستاگرام، از طریق کنشهای سلبریتیها تبیین میشود.
Instagram has made fundamental changes in the lifestyle and culture of Iranians and has played a significant role among celebrities as a role model. The data of this practical research was collected throught survey, and the main purpose of research was to explain the Instagram actions of celebrities on the lifestyle of Iranian users. The statistical population was all Iranian users of the Instagram social network, and 384 of them were selected as the sample using the Krejcie and Morgan tables using purpusful sampling way. The results of the study showed that the actions of celebrities affected the lifestyle of Iranian users (consumption pattern, type of clothing, leisure time, body management and interpersonal relationships).
خلاصه ماشینی:
ب ) یافته های استنباطی (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اسـاس نتایج جدول ٦ میزان F مشـاهده شده (٢٧/٨٢٨) در سطح (٠٠١≤P) معنـادار اسـت و ٢٥درصـد از واریانس مربوط به تغییر سـبک زندگی کاربـران ایرانی از طریـق مؤلفـه صفحات اینسـتاگرام سـلبریتی ها تبییـن می شـود (٠/٢٤٨ = R٢)، با توجـه بـه معنـی دار بودن رگرسـیون معادله پیش بینی در جدول ٧ ارائه شـده اسـت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بـر اسـاس نتایـج جـدول بـالا، میـزان F مشاهده شـده (٩٣/١٧٣) در سـطح (٠٠١≤P) معنـادار اسـت و ٣٩درصـد از واریانـس مربـوط بـه تغییـر نوع پوشـش از طریـق صفحات اینسـتاگرام سـلبریتی ها تبییـن می شـود (٠/٣٩٤= R٢)، بـا توجه به معنـی دار بـودن رگرسـیون معادلـه پیش بینـی در جـدول ١٣ ارائـه شـده اسـت .
نتایـج متغیـر نـوع پوشـش نیز نشـان داد که میزان F مشـاهده شـده (٩٣/١٧٣) در سـطح (٠٠١≤P) معنـادار اسـت و ٣٩درصـد از واریانـس مربـوط بـه تغییـر نـوع پوشـش کاربـران ایرانـی بـا تأثیر صفحـات اینسـتاگرام سـلبریتی ها تبیین می شـود.
نتایـج متغیـر الگـوی مصرف نشـان داد که میزان F مشـاهده شـده (٢٤٥/٨٠٧) در سـطح (٠٠١≤P) معنـادار اسـت و ٦٣ درصـد از واریانس مربوط بـه تغییر الگوی مصـرف کاربـران ایرانـی از طریـق تأثیـر صفحـات اینسـتاگرام سـلبریتی ها تبییـن می شـود کـه بـا نتایـج مطالعـات سـهراب زاده و همـکاران (١٣٩٧) همچنیـن نیلندر (٢٠١٣) همسـو اسـت .
The Impact of Social Media on Female Body Image, University psychology graduate thesis Claremont McKenna College.