چکیده:
ایران کشوری است که همواره در معرض حوادث و بلایای طبیعی و بحران ناشی از آن است. در هنگامه بحران، رسانه نقش تعیین کننده ای دارند. روشن بودن سیاست های اصلی فعالیت رسانه ها در این شرایط می تواند موجبات هرچه بهتر کنترل و مدیریت بحران شود. فقد سیاست های رسانه ای هنگامه بحران موجب ایجاد هزینه بیشتر و تأخیر کنترل بحران می شود. تجربه سیل نوروز 98 ضرورت تعیین سیاست های مزبور را بیش از پیش نمود. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی، صورتجلسات کمیته هماهنگی اطلاع رسانی سیل مستقر در وزارت کشور مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصل به صورت شش سیاست اصلی استخراج شده که با قضاوت کارشناسانم به تأیید رسیده است.
Iran is a country that is constantly threatened by natural disasters. The clear of main policy of media activities in these situations can lead to better control and management of the crisis. Because, Lack of media policies, The crisis will lead to more costs and delay in management. The Flood Experience of Nowruz 98 made it even more necessary to define these policies. This research has been examined by the content-quality analysis methodology, the minutes of the Committee for the Coordination of Flood Information, based at the Ministry of the Interior. The results of this study are presented as six main policies that have been reviewed and verified by expert judgment.
خلاصه ماشینی:
این مقاله درصدد است با استفاده از دانش نظری موجود و تجربه هـای عملـی مـدیریت و کنترل بحران های ناشی از حوادث طبیعی ، سیاست های اصلی که رسانه ها در مرحله حین بحران باید مد نظر قرار داده تا به مسولان امر در کنتـرل و مهـار آن کمـک کننـد را معلـوم نماید.
٢ فاجعه طبیعی (Catastrophe) واقعه و رویدادی است که بخش مهمی از یک جامعه و یا یک اجتماع را از بین مـی بـرد و مسئولان و سازمان های محلی قادر به انجام وظایفشان در مقابل آن نیستند؛ زیرا ایـن واقعـه تقریباً موجب از دست رفتن فعالیت کامل جامعه می شود، حتی گاهی هیچ امکانی در محل برای استفاده در کنترل و مدیریت بحران وجود ندارد یا به سختی قابل استفاده اسـت ماننـد زلزله سال ٨٢ بم که تقریباً همه امکانات و زیرساخت هایی که برای ابتدایی ترین خـدمات لازم است از بین رفت ضمن این کـه بسـیاری از کـارگزاران و مسـئولانی کـه انجـام ایـن خدمات را برعهده داشتند نیز زیر آوار ماندند یا صـدمات شـدید جسـمی و روحـی مـانع فعالیت آن ها شده بود.
سیاست های اجرایی رسانه ها را از چند منظر می توان تقسیم کرد از این جهت ، نقـش رسانه ها در مدیریت و کنترل هر بحران ، خصوصاً بلایای طبیعی شامل سه مرحلـه اساسـی است : الف : قبل از وقوع بحران ، که مرحله آموزش و اطلاع رسانی برای پیشگیری از خطر و بحران است .