چکیده:
براساس آمارهای موجود، شکاف دیجیتالی یا فقراطلاعاتی به وضوح در بین کشورها به خصوص در بین مناطق شهری و روستائی، کاملا مشهود است. طی سال های اخیر تلاش هائی در توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات در روستاهای ایران با هدف کاهش شکاف دیجیتالی صورت گرفته است. این تحقیق درپی دستیابی به راهبردهای علمی و عملی، درشناسایی عوامل موثر برشکاف دیجیتالی در روستاهای استان قم با رویکرد دلفی و سلسله مراتبی فازی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها تحقیق توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری، کارشناسان و مدیران ارشد حوزه ICT روستاهای استان قم بوده و روش نمونه گیری قضاوتی و حجم نمونه به دلیل محدود بودن جامعه آماری، تعداد33 نفراز مدیران ارشد که شرط خبرگی در حوزه دفاترICT روستاهای استان قم را داشتند می باشد. در ابزار اندازه گیری از دو پرسشنامه دلفی و سلسله مراتبی فازی استفاده شده است. نتایج تحقیق پس از محاسبات دو مرحله ای دلفی دستیابی به مدل مفهومی تحقیق شامل 9 معیار و 42 زیرمعیاربوده که طی محاسبات سلسله مراتبی فازی ،زیرمعیارهای نرمالیزه از لحاظ وزنی اولویت بندی شدند .
According to available statistics, the digital divide or information gap is clearly evident across countries, especially in urban and rural areas. In recent years, efforts have been made to develop information and communication technology in Iranian villages to reduce the digital divide. This study aimed to identify scientific and practical strategies for identifying the effective factors of digital divide in Qom province villages with Delphi and Fuzzy Hierarchy approach. This research is a descriptive-survey research in terms of purpose and in terms of data collection. The population of the study consisted of experts and senior managers of ICT area of Qom province. Judicial sampling and sample size were limited due to the statistical population. Delphi and hierarchical fuzzy questionnaires were used for the measurement. The results of the Delphi two-step computational approach to achieving the conceptual model of research consisted of 9 criteria and 42 sub-criteria.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق پس از محاسبات دو مرحله ای دلفی ، دستیابی بـه مـدل مفهـومی تحقیـق شامل ٩ معیار و٤٢ زیرمعیار که طی محاسبات سلسـله مراتبـی فـازی ، زیرمعیارهـای نرمـالیزه ازلحاظ وزنی اولویت بندی شدند که شناخت فرهنگ روستاها رتبه یک ، و ارتباطات اجتماعی رتبه دوم ، و شناخت تنوع فرهنگی و اجتماعی اقتصادی رتبه سوم ، و حمایت از سرمایه گذاری * دانشجوی دکتری مدیریت رسانه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز، abbasikasbi@yahooo.
سوال اول پژوهش در این بخش پاسخ داده می شود: ١- مولفه های تاثیرگذار بر شکاف دیجیتالی در روستاهای استان قم چیست ؟ در مرحله اول مطابق با متد دلفی در ابتدا عوامـل کلیـدی شـکاف دیجیتـالی در روسـتاهای استان قم از طریق بررسی مقالات و پایان نامه های معتبر و همچنین از طریـق روش میـدانی ، بـا کمک نظرات خبرگان حوزه ICT که مشتمل بر ٣٣ نفر بودند، از گـروه خبرگـان خواسـته شـد شاخص های کیفی مـرتبط کـه ازنظرآنهـا مـی توانـد از عوامـل کلیـدی شـکاف دیجیتـالی در روستاهای استان قم باشد را انتخـاب و معیارهـای غیرمـرتبط را حـذف نماینـد و درصـورتیکه معیارهای خاصی مدنظرشان است را به لیست پرسشنامه اضافه نماینـد.
پرسشنامه مرحله دوم دلفی برای دستیابی به مدل مفهومی پژوهش ، بین ٣٣ نفـر از خبرگـان که دارای سطح تخصصی تر در حیطه تحقیق بودند، ارسال شد و از آنها درخواست شـد تـا بـه میزان اهمیت مولفه های فرعی در حوزه شکاف دیجیتالی در روستاهای استان قم ، طبق مقیـاس پنج تایی لیکرت پاسخ دهند.