چکیده:
نقطة آغازین در فرآیند ارتباطی دو ارتباطگر، یک موقعیت ویژه است که بر کل فرآیند اثرگذار است. این نقطه دارای مولفههایی کلامی و نیز غیرکلامی است. پژوهة فرارو، در تلاش برای یافتن نظریة هنجاری اسلامی در آغاز غیرکلامی ارتباطات است و از روش توصیفی-تحلیلی و الگوهای اجتهادی و استنباطی در فهم آیات و روایات بهره برده و این آموزهها را با کمک نوعی الگوی قیاسی-دادهبنیاد در موازنه با یافتههای ارتباطشناختی تحلیل کرده است. نتایج تحقیق در سه محور به این شرح است: استخراج نظریة هنجاری مشتمل بر اصول و کلیات و راهبردهای هنجاری، هنجارهای تفصیلی در نه کانال ارتباط غیرکلامی، مدل ارتباطی آغاز ارتباطات با رویکرد ارتباط غیرکلامی به عنوان صورتی ساده از نظریه. طبق این مقاله، هنجارهای غیرکلامی در نقطة آغاز ارتباط در فرهنگ اسلامی با تاکید بر یک دال معنایی مرکزی یعنی ایجاد صمیمیت و محبت اجتماعی بین مومنان شکل گرفته و در میان گونههای ارتباطی غیرکلامی نیز ارتباط لمسی دارای برجستگی خاصی است. در خوشة ارتباط لمسی نیز الگوهایی خاص ارائه شده که در هیچ فرهنگی یافت نشده است. تاکید بر جذابیت در ظاهر (پوشش و مو و نظافت و ...) نیز از دیگر مولفههای نقطة آغاز ارتباط غیرکلامی در فرهنگ اسلامی است که در رتبة بعد قرار دارد.
The starting point in the two-linker communication process is a special situation that affects the whole process. This point has both verbal and non-verbal components. Ferraro's research attempts to find Islamic normative theory at the beginning of non-verbal communication and utilizes descriptive-analytic methods and ijtihadic and inferential patterns in understanding verses and narratives and using these deductive-data-based paradigms to balance cognitive analysis with these teachings. has done.The results of the study are as follows: Extraction of normative theory comprising normative principles and strategies, detailed norms in nine channels of nonverbal communication, communication model of beginning communication with nonverbal communication approach as a simple form of theory. According to this article, non-verbal norms are formed at the point of beginning of communication in Islamic culture with an emphasis on a central semantic signification, that is to create intimacy and social affection among believers, and among non-verbal communication tactile communication is of particular importance. In touch communication, there are also specific patterns that have not been found in any culture. The emphasis on attractiveness in appearance (covering, hair, grooming, etc.) is another component of the starting point for non-verbal communication in Islamic culture, which is next in line.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهميت علائم ارتباطي غيرکلامي در آغاز ارتباط و نيز با توجه به نياز جامعه اسلامي به ارائه الگوي هنجارهاي آغاز ارتباطات از منظر غيرکلامي، جستار فرارو به تحليل آيات و روايات در تطبيق با يافته هاي ارتباط شناختي پرداخته است و پاسخ دادن به اين سؤال اصلي را پيجويي کرده است که : نظریه هنجاري ارتباطات اسلامي، در آغاز ارتباط ، چيست ؟ از آنجا که ارتباط غيرکلامي بر حسب چارچوب نظري اين تحقيق داراي هشت بعد است ، و نيز لزوم استخراج مدل براي تبيين بهتر و ساده تر نظريه ، اين پرسش به ٩ سؤال فرعي تجزيه ميشود: توصيه هاي هنجاري فرهنگ اسلامي دربارة ظاهر فيزيکي، اشاره و حرکت دست و سر، چهره و رفتار چشم ، رفتار آوايي، لمس ، محيط ، فضا، زمان در آغاز ارتباطات چيست ؟ مدل ارتباطي آغاز ارتباطات با رويکرد ارتباط غيرکلامي چيست ؟ تا آنجا که نگارنده بررسي کرده است ، پژوهش هايي دربارة ارتباط غيرکلامي در معارف اسلامي انجام گرفته است ، اما تحقيقي در زمينه معرفي نقش ارتباطات غيرکلامي در آغاز فرايند ارتباطي در فرهنگ اسلامي انجام نشده است .
ثانيا گاهي انديشه اسلامي را تنها در آيات قرآني کاويده اند و در بحار روايات معصومان غور نکرده اند و ثالثا برخي به صورتي افراطي و غيرروشمند تلاش کرده اند رفتارهاي موجود در اعضاي بدن در آيات قران را با نمادها و نمودهاي ارتباط غيرکلامي و انديشه هاي ارتباط شناختي تحليل کنند، مثلا نوشته اند آیه شريفه «و جاؤ أباهم عشاء يبکون » (يوسف : ١٦) دلالت دارد اشک از چشم آمدن در مواردي دلالت بر نوعي دروغگويي دارد که حضرت يعقوب (علي نبينا و آله و عليه السلام ) از چشمان آن افراد فهميده بود (عمير و دمير، ±٢٩٢ فصلنامه انجمن ايراني مطالعات فرهنگي و ارتباطات / سال پانزدهم / شماره ٥٧ / زمستان ١٣٩٨ 2013 ٢٠)؛ درحاليکه اين استنباط طبق الگوهاي روشي در فهم قران و حديث درست نيست ؛ زيرا قرآن نفرموده است پدر بزرگوار ايشان ، دروغ را از اشک يا ساير علامات چهره يا اصلا الهام الاهي و ديگر مجاري ادراکي فهميده بودند.