چکیده:
مسئله شر قدمتی به بلندای طول تاریخ تفکر فلسفی دارد و یکی از مهمترین و چالشبرانگیزترین موضوعها در میان فیلسوفان و الهیدانان است که در بدبینانهترین حالت عامل انکار خداوند و در خوشبینانهترین حالت عامل نقض برخی صفات ثبوتی خداوند شده است. برای مثال، شر و بویژه شر گزاف قدرت مطلق و خیرخواهی محض خداوند را مورد نقض قرار میدهد. هدف از تدوین این نوشتار، بررسی مسئله منطقی شر و حلّ آن از نگاه دو متفکر اسلامی و غربی، استاد مطهری و جان هیک است.شهید مطهری بر اساس نظام منسجم «عدل الهی» اعتقاد دارد که حکمت و مصلحت خداوند بر نظام هستی حاکم است و شر امری «نسبی و عدمی» است و در انتها نتیجه میگیرد که شرور مبتنی و منتهی به خیر میشود و این دو، امری «غیر قابل تفکیک» از هم هستند و البته مزایایی نیز برای شر برمیشمارد.جان هیک، نیز اعتقاد به خالق قادر و عالم دارد که بهترین جهان ممکن را خلق کرده ضمن اینکه هیک، نگاه ایرنائوسی به شر دارد و نظریه «پرورش روح» را بسط داده و هدف خداوند را از خلق شرور، تعالی بخشیدن به انسان و رشد معنوی او معرفی میکند و آن را عامل کمال و تکامل میداند. اما صحبت از مشکلی لاینحل و «گرهای ناگشوده» به نام شر گزاف میکند و در انتها حکمت وجود شرور را «رازآلود» و به عبارت دیگر، غیر قابل شناخت و ورایِ درک میداند.
The issue of history has a long history of philosophical thinking, and one of the most important and challenging issues among philosophers and theologians is that in the most pessimistic case, God denies God, and in the most optimistic case, there has been a violation of certain attributes of God. For example, evil, and especially the excessive evil of absolute power and God's merciful wills. The purpose of this writing is to study the logical problem of evil and solve it from the perspective of the two Islamic and Western thinkers, Professor Motahari and John Hick. John Hick also believes in the mighty creator who created the best possible universe, while Hicker's view is that he is evil and develops the theory of "cultivating the soul," and the purpose of God is to create evil, to uplift human beings and He introduces his spiritual growth and makes it an agent of perfection. But talking about an unsolved problem and an "unknotted knot" in the name of evil exaggerates, and finally, the wisdom of evil is "mysterious", in other words, unconscious and beyond comprehension.