چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع اخلاقگرایی در سازمانها صورت گرفت.پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظرشیوه جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی است. همچنین پژوهش با استفاده از روش شناسی پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله اول جهت شناسایی موانع اخلاقگرایی در سازمانها، مصاحبه با تعداد 20 نفر از خبرگـان و مـدیران منابع انسانی سازمانهای دولتی در تهران صورت گرفت و با استفاده از روش تحلیـل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل وپرسشنامه ای طراحی شد که مبنای پژوهش کمی قرار گرفته است. جامعۀ آماری مربوط به مطالعۀ کمی،300 نفر از کارکنان ادارات دولتی(سه اداره پست، تامین اجتماعی و دادگستری)در شهر تهران بوده اند که با استفاده از روش حجم نمونه مناسب برای مدلیابی معادلات ساختاری تعیین شد. روش نمونهگیری در اجرای مطالعۀ کمی نیز نمونهگیری تصادفی ساده بود.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری لیزرل صورت گرفت.در نهایت با استفاده از شاخصهای KMO و بارتلت کفایت داده ها تأیید شد.این دسته بندی مولفه های بی ثباتی اقتصادی، بی ثباتی سیاسی و معضلات فرهنگی در حیطه موانع محیطی قرار میگیرند. مولفه های نارضایتی شغلی، عدم حمایت مدیران،عدم آموزشهای کافی، فقدان نظام های جامع و اخلاقی و تعارضات اخلاقی در حیطه موانع سازمانی قرار گرفته و نیز موانع فردی قابل تفکیک به سه مولفه ارزشها و باورها، ملاکهای شخصی و فقدان انگیزش میباشد. مدل مفهومی بدست آمده از مراحل تحقیق میتوانـد بـه عنـوان معیاری برای مدیران سازمانها در جهت از بین بردن موانع موجود بر راه اخلاقگرایی در سازمانها باشد.
The purpose of this study was to identify the obstacles of ethics in organizations. This research is applied in terms of its purpose and from the point of view of collecting data, there is a quantitative survey. Also, the present study has been analyzed using the methodology of mixed research (quantitative and qualitative). In the first stage, to identify the ethical barriers in organizations, an interview with 20 experts and human resources managers of governmental organizations in Tehran was carried out and a qualitative content analysis method was developed and a questionnaire was designed. Which is based on quantitative research. The statistical population of the quantitative study was 300 employees of government departments (three post offices, social security and justice) in Tehran, which was determined by using the appropriate sample size method for the modeling of structural equations. Sampling method was simple random sampling in quantitative study. Data analysis was performed using structural equation modeling method by Liserl software. Finally, using the KMO and Bartlet indexes, the adequacy of the data was confirmed. To evaluate the model, the factor load factor was calculated and, given that the factor load of all the items was higher than 0.4, the model was confirmes, criteria Personal and lack of motivation. The conceptual model derived from the research steps can be used as a criterion for managers of organizations to eliminate existing barriers to ethics in organizations.