چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم از نظر توجه به مولفه های مرتبط با امام رضا(ع) می باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است.جامعه پژوهشی شامل تمام کتاب های درسی پایه اول تا دوازدهم(چاپ سال1397) می باشد و 33جلد از کتاب های درسی به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. ابزار پژوهش، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است.یافته های پژوهش نشان داد که:1- در کتاب های درسی دوره ابتدایی، 83 مرتبه به مولفه های مرتبط با امام رضا(ع) توجه شده است. پایه چهارم با 53فراوانی(9/63 درصد)، پایه ششم با 15 فراوانی(18درصد)، پایه دوم با 13 فراوانی(7/15 درصد) و پایه پنجم با 2 فراوانی(4/2درصد)، توجه بیشتری به مولفه های مورد بحث داشته اند و پایه های اول و سوم، هیچ اشاره ای به مولفه های مرتبط با امام رضا(ع) نداشته اند. 2- در دوره متوسطه اول، 75 مرتبه به مولفه های مرتبط با امام رضا(ع) توجه شده است. پایه هفتم دارای 65 فراوانی(7/86درصد)، پایه نهم 6 فراوانی(8درصد) و پایه هشتم 4 فراوانی(3/5 درصد) بوده است.3-در دوره متوسطه دوم، 31 مرتبه به مولفه های مرتبط با امام رضا(ع) توجه شده است. در این دوره به ترتیب پایه یازدهم 17 فراوانی(55 درصد)، پایه دوازدهم 10 فراوانی(32درصد) و پایه دهم 4 فراوانی(13 درصد) داشته است.
The purpose of the present study is to analyze the textbooks of primary and secondary schools of the first and second grades in view of the components related to Imam Reza (AS). The research method is descriptive and content analysis type. The research community includes all of the first to twelfth grade textbooks (published in 1397), and 33 volumes textbooks were targeted in the sample. The research tool is a researcher-made content analysis checklist. Research results show that:1- In elementary school textbooks, 83 elements related to Imam Reza (AS) have been considered. The fourth grade with 53 abundances (63.9%), The sixth grade with 15 abundances (18%), The second grade with 13 abundances (15.7%) and fifth grade with 2 abundances (2.4%), More attention has been paid to the components discussed and the first and third grades have not mentioned any components related to Imam Reza (AS). 2- In the first secondary school, 75 elements related to Imam Reza (AS) are considered. The seventh grade has 65 abundances (86.7%), the ninth grade 6th frequency (8%) and the eighth grade 4th abundance (5.3%). 3- In the second secondary school, 31 items have been considered related to Imam Reza (AS). In this period, the eleventh grade of the 17th frequency (55%), the twelfth grade was 10 abundances (32%) and the tenth grade has 4 abundances (13%).
خلاصه ماشینی:
فراوانی مؤلفه های مفهومی مرتبط با امام رضا(ع) در کتاب های درسی سوم ابتدایی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} د: تحلیل محتوای کتاب های درسی پایه چهارم ابتدایی مطابق با جدول(3)، در کتاب «هدیه های آسمانی» پایه چهارم، 53 مرتبه به مؤلفه های مورد بحث، اشاره شده است.
فراوانی مؤلفه های مفهومی مرتبط با امام رضا(ع) در کتاب های درسی چهارم ابتدایی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ه: تحلیل محتوای کتاب های درسی پایه پنجم ابتدایی مطابق با جدول(4)، در کتاب «هدیه های آسمانی» پایه پنجم ابتدایی، به مؤلفه های «اسامی و القاب» و «وقایع و رویداد های مرتبط با امام رضا(ع)» هر کدام یک مرتبه اشاره شده و به سایر مؤلفه ها اشاره ای نشده است.
فراوانی مؤلفه های مفهومی مرتبط با امام رضا(ع) در کتاب های درسی پایه هفتم متوسطه اول {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ب:تحلیل محتوای کتاب های درسی پایه هشتم مطابق با جدول(8) در پایه هشتم، دو کتاب «پیام های آسمان» و «مطالعات اجتماعی» هر کدام دارای دو فراوانی بوده است.
فراوانی مؤلفه های مفهومی مرتبط با امام رضا(ع) در کتاب های درسی پایه هشتم متوسطه اول {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ج:تحلیل محتوای کتاب های درسی پایه نهم مطابق با جدول(9)، در پایه نهم، 6 مرتبه به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع) توجه شده است.
در پژوهش حاضر کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول دوم، از نظر توجه به مفاهیم و مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع) مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفت.