چکیده:
هدف پژوهش حاضر مفهوم سازی و شناسائی مؤلّفه های تشکیل دهندة هویّت تحصیلی دانشجویان به عنوان یکی از انواع خاص هویّت، با توجه به ساختار فرهنگی-اجتماعی و بافت آموزش عالی جامعة ایران بوده است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش کیفی و طرح نظریة برخاسته از داده ها استفاده شده است. شرکت کنندگان در پژوهش شامل 65 نفر (52 نفر دانشجوی مرد و 13 نفر دانشجوی زن) بودند که در نیمسال های چهارم تا ششم مقطع کارشناسی دانشگاه سراسری اردکان و ششم تا هشتم مقطع دکترای حرفه ای در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مشغول به تحصیل بودند. برای گردآوری داده ها، از روش گروه های کانونی استفاده شد و در دو دانشگاه مورد بررسی و پنج گروه کانونی تشکیل گردید. نتایج کدگذاری نظری نشان داد که هویّت تحصیلی دانشجویان ایرانی از پنج مؤلّفة تعهّد تحصیلی، خودپنداشت تحصیلی، آینده اندیشی، تعلّق به دانشگاه و عاملیّت شخصی تشکیل شده است.
The purpose of the present study was conceptualizing college students' Academic identity and identifying the components of it as one of the specific types of the identity, considering the socio-cultural structure and the context of higher education in Iranian society. To achieve this goal, a qualitative research method was used. Participants included 56 individuals (25 male students and 31 female students) who were studying in the fourth to sixth semesters of Ardakan University and sixth to eighth grade M.D. in medical and dentistry at the medical University of Shahid Sadoughi in Yazd. Focus groups were used for collecting data. In two universities, five focus groups were formed. The results of the theoretical coding showed that students' identity was composed of five components: academic commitment, academic self-Concept, future thinking, belonging to university and personal agency, influenced by factors such as basic psychological needs and leads to Numerous concequences such as change in academic self-efficacy and subjective well-being.
خلاصه ماشینی:
مجله روانشناسي ٩١/ سال بيست و سوم ، شماره ٣/ پاييز ١٣٩٨ Journal of Psychology, 2019, 23 (Autumn) 234-253 هويت تحصيلي دانشجويان ايراني : يک مطالعۀ کيفي o Iranian College Students' Academic Identity: A Qualitative Study o دکتر حميدرضا آريانپور* دکتر الهه حجازي * دکتر جواد اژه اي * دکتر مسعود غلامعلي لواساني * چکيده هدف پژوهش حاضرمفهوم سازيوشناسائيمؤّلفه هاي تشکيل دهندة هوّيت تحصيلي دانشجويان به عنوان يکي از انواع خاص هوّيت ، با توجه به ساختار فرهنگي- اجتماعي و بافت آموزش عالي جامعۀ ايران بوده است .
از جملۀ متغيرهايي که در ارتباط با هوّيت تحصيلي مورد بررسي قرار گرفته اند مي توان به پيشرفت تحصيلي (جنسن و جتّن ،٢٠١٨؛ مينز و همکاران ،٢٠١٨؛ کاراناسکين و کاردليس ،٢٠٠٥)، شيوة سواد (برزسکي،٢٠١٧)، تعّهد به هدف ، تعّهد سازماني و قصد ادامه دادن تحصيلات (باومن و فليکس ،٢٠١٧) انتظارات شغلي آينده (جنسن و جتّن ،٢٠١٦)، پيامدهاي مثبت يادگيري (شهني ييلاق و همکاران ،٢٠١٤)، خودناتوان سازي (کربا، واز و ايساکسن ،٢٠١٢)، فضاي مجازي و فناوريهاي ارتباطي جديد (کاماچو،٢٠١٢)، خودکارآمدي و حرمت خود، اهداف و انگيزش خود تعيين شده (اوموندسن و همکاران ،٢٠٠٥)، نوع دانشگاه ، رشتۀ تحصيلي، مقطع تحصيلي و حق انتخاب ، سرمايه اجتماعي، چشم انداز شغلي، اميد به آينده ، رشتۀ تحصيلي و درآمد خانواده (افراسيابي و خوبياري،١٣٩٤)، راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي، اهمال کاري (گزيدري، لواساني و اژه اي،١٣٩٤)، عملکرد تحصيلي (احمدي،١٣٩٤)، سبک هاي تفکر، سبک هاي دلبستگي، جوّ عاطفي خانواده (رضازاده مهرجو،١٣٩٤)، اهمال کاري پژوهشي (غلامي،١٣٩٤) اشاره نمود.
پس از تحليلُ خرد پاسخ هاي داده شده به اين سؤال ، مؤلفۀ «تعّلق به دانشگاه » نيز به عنوان يکي از مؤلفه هاي تشکيل دهندة هوّيت تحصيلي دانشجويان شناسايي و نامگذاري گرديد.
The importance of developing students’ academic and professional identities in higher education.
Exploring interpersonal recognition as a facilitator of students’ academic and professional identity formation in higher education.
The association of identity and motivation with students’ academic achievement in higher education.