چکیده:
هدف از تحقیق حاضر تحلیل محتوای ورزشی پنج سایت خبری مجازی بود. روش تحقیق از نوع کمی بود که بصورت تحلیل محتوا انجام شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘـﮋوﻫﺶ، سایت های مجازی بودند . نمونه ، آرﺷـﻴﻮ پنج سایت خبری مجازی آفتاب، ایسنا، تابناک، تسنیم وفارس بودند که اخبار صفحه اول آنها در تمام طول سال 1395 بصورت روزانه و از طریق برگههای کدگزاری شده جمعآ وری شدند .در کل 34768 خبرورزشی از پنج خبرگزاری اخذ شدند. روایی برگه ها به تایید متخصصین رسید. ابعاد محتوایی مورد استفاده در این پژوهش شامل مؤلفه، رشتههای ورزشی، تیم ورزشی، جنسیت، موضوع بحث، شخصیت، عکس ونوع ورزش بودند. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون غیر پارامتریک کای اسکوئر و از طریق نرم افزار اس پی اس اس تجزیه وتحلیل شد. یافته ها نشان داد که اکثریت اخبار به رشته فوتبال(71/74درصد) و دو تیم استقلال و پرسپولیس اختصاص داشت، پوشش خبری ورزش زنان(3/8درصد) ، در مقایسه با مردان (96/9درصد)بسیار ناچیز بود، به ورزش حرفه ای درمقابل سایر موضوعات ورزشی، بیشتر توجه شده است، به ورزشهای انفرادی که مدالهای بیشتری دارند ، اخبار بسیار کمتری نسبت به ورزش های اجتماعی اختصاص یافته است ( 86/63 درصد ورزش اجتماعی درمقابل 13/36درصد ورزش انفرادی ). شخصیت پردازی و عکسهای زنان بسیار کمتر از مردان بود. همچنین نتایج آزمون خی دو که بین تمام متغیرهای پایگاههای خبری مجازی مورد تحقیق انجام شد، تفاوت معنی داری وجود داشت.
The aim of this study was to analyze the sports content of five virtual news sites. The research method was quantitative type and content analysis was performed. The statistical population of article was virtual sites. Samples, the five virtual news site of Aftab, ISNA, and the press, were the main news of their first page, in all over the year 1395, and collected through the encrypted pages. A total of 34768 from five News of the tab validity was confirmed by experts. The content dimensions used in this study included components, sports disciplines, sports teams, gender, discussion, personality, photo, type of exercise. Data were analyzed using descriptive statistics and non-parametric test with Chi-square and SPSS software. The results showed that the majority of news were devoted to football(71/74%) and two teams of independence and Persepolis, women's sports news coverage(3/8%), compared with men, was very small, to professional sports against other sports subjects, more attention, individual sports who are medals are much less news than and Of social media 86/63%percent of social exercise13/36% percent of individual sports. The personification and pictures of women were much lower than men. There was a significant difference between the results of Chi-2 test which was performed between all variables of cyber space
خلاصه ماشینی:
سؤال مشخص آن است که چرا رسانه هاي مجازي نميخواهند همه افراد و گروه ها را که ميتوانند مخاطبان آنها باشند در نظر بگيرند؟ چرا آنها مخاطبان خود را به سمت ورزش خاص يا تيم خاص يا جنسيت خاص هدايت ميکنند؟ مقايسه پوشش خبري زنان و مردان در رسانه هاي مجازي نشان ميدهد که آنها سعي دارند تا عمدتاً به جنسيت خاصي بپردازند تا جاييکه رويکردهاي جنسيتي آن رسانه ها باعث شده است که محققين و پژوهشگران کشورمان اين موضوع را پر اهميت تلقي کرده و با حساسيت خاصي پيگيري نمايند.
چون بحث جنسيت در ورزش به يکي از بحث هاي داغ محافل علمي و دانشگاهي تبديل شده است هر محققي از زاويه اي آن را مورد پژوهش قرار داده است ، چنان که کرمي و همکاران (١٣٩١) نظرويسي (١٣٩٢) و نيز ملايي (١٣٩٢) همين موضوع را در شبکه هاي سيماي ملي و استاني تحقيق کرده اند و در بخش مهمي از مقالات خود به مقايسه پوشش نابرابر زنان و مردان در شبکه هاي تحقيقي خود اشاره کرده اند.
موضوع بحث از نظر حرفه اي، قهرماني، همگاني و تربيتي و تفاوت هاي پوششي هر کدام ، عناوين مقالات تحليل محتواي ورزشي تني چند از محققان بوده است ؛ چنان که ابوالقاسمي (١٣٨٨)، قاسمي (١٣٨٩)، کرمي (١٣٩١)، ملايي (١٣٩٢) و وزرکي (١٣٩٢) در بخش مهمي از مقالات خود به سهم نابرابر مؤلفه هاي ورزشي کشور پرداخته و سهم پوشش نامتوازن هر يک از اين مؤلفه ها را مورد مقايسه قرار داده اند.