چکیده:
زمینه: تصمیم گیری مدیران به عنوان یکی از مهارت های مدیریتی همواره به عنوان یک عامل اساسی پیشرفت در سازمان ها مورد توجه بود است بر همین اساس شناسایی عوامل موثر بر آن ضروری احساس می شود ، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جو اخلاقی سازمان و تصمیم گیری مدیران با نقش میانجی مدیریت دانش شخصی انجام شده است.
روش: روش تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه می باشد، 195 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد جو اخلاقی سازمان، تصمیم گیری مدیران، مدیریت دانش شخصی استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای آماری LISREL, SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج بررسی نشان داد که رابطه ابعاد جو اخلاقی سازمان با مدیریت دانش شخصی مثبت و معنی دار بود، نقش میانجی مدیریت دانش شخصی در ارتباط بین مسئولیت اجتماعی با تصمیم گیری مدیران مثبت و معنی دار بود.
نتیجه گیری: در نتیجه برای بهبود تصمیم گیری مدیران می بایست به جو اخلاقی سازمان و مدیریت دانش شخصی توجه نمود.
Background: Managers' decision making as one of the management skills has always been considered as a major factor in the progress of organizations. Accordingly, identification of the effective factors on it is essential. By understanding this, aim of the present study is to investigate the relationship between the ethical climate of the organization and the decision making of managers with the mediating role of personal knowledge management.
Method: The research method is descriptive- correlation. The statistical population consisted of all the managers and staff of Razi University of Kermanshah. 195 persons were selected by stratified random sampling method, proportional to the volume of each class. Data were collected by three questionnaires; organizational ethical climate, decision-making of managers and personal knowledge management. Data were analyzed through Pearson corelation and path analysis by LISREL and SPSS.
Results: The results of the study showed that the relationship between dimensions of the ethical climate of the organization and the personal knowledge management was positive and significant, mediating role of personal knowledge management in the relationship between social responsibility and decision making by managers was positive and significant.
Conclusion: In order to improve decision making, managers should pay attention to the ethical climate of the organization and the personal knowledge management.