چکیده:
مقدمه: مدیریت منابع انسانی همواره تحت تاثیر عوامل بسیاری بوده و هست یکی از این عوامل نسل های حاکم بر سازمان است که مشخص کننده نوع مدیریت درون سازمان هستند از این رو هدف از این پژوهش، طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر تفاوت نسل ها در بین کارکنان یکی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور بود. روش پژوهش: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ و برحسب زمان گردآوری داده، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی در رشتههای مدیریت منابع انسانی و مدیریت آموزشی و همینطور خبرگان اجرایی، شامل مدیران ارشد و میانی دانشگاه بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع، ۱۱ نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای، ۳۷۳ نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محققساخته مدیریت منابع انسانی بر گرفته از بخش کیفی(در بخش کمّی) استفاده گردید. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه و برای محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ (0.850) و پایایی ترکیبی(مرکب) استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محققساخته بود. برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از تحلیل محتوا و تحلیل مضمون با استفاده از نرمافزار مکس کیو دی ای استفاده شد. در بخش کمّی نیز از نرمافزارهای ای پی اس اس و لیزرل مورد بهرهبرداری قرار گرفت. یافتهها: یافته های حاصل از اجرای مدل پژوهش نشان داد، مولفههای آرمانگرا با ضریب 0.82، کنشگرا با ضریب 0.56، مولفه فناوری با ضریب 0.40 و مولفه مدنی با ضریب 0.31 بر مدیریت منابع انسانی تاثیر گذار میباشند. نتیجهگیری: تحلیل وضعیت موجود نشان داد مهمترین مولفههای مدیریت منابع انسانی مبتنی بر تفاوت نسل ها شامل نسل آرمانگرا با رتبه نخست و نسل کنشگرا، فناوری و مدنی با رتبههای بعدی میباشد. لذا ضروری است در دانشگاهها نسبت به تقویت فرهنگ خلاقیت و نوآوری ،تنوع گرایی، رعایت اصول اخلاق حرفهای، تخصص گرایی و شایسته سالاری توجه نمایند.
Introduction: Human resource management has always been influenced by many factors and one of these factors is the ruling generations of the organization that determine the type of management within the organization. Therefore, the purpose of this study is to design a human resource management model based on generational differences among employees. It was one of the medical universities in IRAN. Methods: The research method was applied in terms of purpose, exploratory in terms of data type, mixed (qualitative-quantitative), and descriptive-correlation in terms of data collection time. The statistical population of the qualitative research section included university experts in the fields of human resource management and educational management, as well as executive experts, including senior and middle managers of the university. Using targeted sampling method and saturation principle, 11 people were selected as sample size. The second group of the statistical population of this study included all employees of the University of Medical Sciences, who were selected as the sample size using the stochastic cluster random sampling method. In this study, in order to collect data, the library method, semi-structured interview and researcher-made questionnaire of human resource management based on the qualitative part (in the quantitative part) were used. In order to investigate the validity of the questionnaire, formal validity, content and structure were used and to calculate its reliability, Cronbach's alpha coefficient and combined (composite) reliability were used. The results showed that the researcher's questionnaire was valid and reliable. Content analysis and content analysis using MAXQDA12 software were used to analyze the qualitative data of the research. In the quantitative section, according to the research questions, descriptive statistics methods (mean, standard deviation, frequency distribution charts and diagrams) and inferential (confirmatory factor analysis) and SPSS and LISREL software were used. Results: Findings from the implementation of the research model showed that idealistic components with a coefficient of 0.82, action components with a coefficient of 0.56, technology component with a coefficient of 0.40 and civil component with a coefficient of 0.31 are effective on human resource management. Conclusion: Analysis of the current situation showed that the most important components of human resource management based on generational differences include the idealistic generation with the first rank and the active generation, technology and civil with the next ranks. Therefore, it is necessary to pay attention to strengthening the culture of creativity and innovation, diversity, observance of professional ethics, professionalism and meritocracy in universities.