چکیده:
تأمینمالی تولیدات رسانهای، یکی از مسائل مهم در سازمان صداوسیما و از طرف دیگر، محدودیّت در روشهای فعلی تأمینمالی همیشه یک مشکل جدی برای این سازمان بوده است. یکی از روشهای جدید تأمینمالی در دنیا تأمینمالیجمعیاست. تأمینمالیجمعی این ایده را مطرح میکند که برای ساخت یک محصول الزاماً نیاز نیست به دنبال سرمایهگذاران بزرگ بود؛ میتوان سرمایههای کوچک اما متعدد را برای تحقّق آن جذب کرد. در این پژوهش؛ بهدنبال آن بودیم که آیا میتوان از این روش نوین و مشهور جهانی در تأمینمالی تولیدات نمایشی سازمان صداوسیما نیز بهره برد یا خیر؟ برای اینمنظور؛ روش دلفی انتخاب و در مرحله ی اول با 20 کارشناس مصاحبه انجامشد؛ بعد از تحلیل و تقلیل دادههای این مرحله، 52 گویه منحصربهفرد بهدست آوردیم. در راند دوم و سوم که بهصورت پرسشنامه ی ایمیلی انجامشد؛ به ترتیب 18 و 15 نفر از اعضای پنل دلفی حضور داشتند و در انتها به 34 گویه در قالب 12 دسته رسیدیم؛ ازاین بین 5 دسته جزو ظرفیتها و 7 دسته، جزو موانع تحقّق این مدل بود. آنتن گسترده ی صداوسیما، آشنایی مردم با مدلهای اقتصادی مشابه، شبکه ی توزیع وسیع، ازجمله مهمترین ظرفیتهای اشارهشده؛ عدم شفافسازی، ترس مدیران از اثرگذاری مردم در فرهنگ و نیاز مالی بالا در تولیدات نمایشی، ازجمله مهمترین موانع اشارهشده برای تحقّق مدل تأمینمالیجمعی برای تولیدات نمایشی سازمان صداوسیما بود. درنهایت: باتوجه به گویههای بهدستآمده، میتوان گفت که صداوسیما میتواند از تأمینمالیجمعی بهره ببرد؛ اما مقدمه ی این بهرهبرداری تغییراتی در رویکردها، سازوکارها و ساختارها را میطلبد که در بخش نتیجهگیری بهعنوان پیشنهادهای کاربردی ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
(صلواتیان و محسنی، ١٣٩٤) در پژوهشی با عنوان مطالعه ی تطبیقی شیوه های تأمین مالی سازمان های رسانه ای به بررسی ٥٨ سازمان رسانه ای رادیو و تلویزیونی عمومی که تحت مالکیت دولتی هستند، میپردازند و نهایتاً روش های مختلف درآمدزایی رسانه ها را در ٩ دسته ارائه میکند که عبارتند از: ١)فروش محصولات و خدمات : ساده ترین شکل درآمد رسانه ایاست ؛ خریدار بابت محصولات مورد نظرش پول میپردازد (داتیس خواجه ئیان , ١٣٩١).
همان طور که اشاره شد؛ در تأمین مالیجمعی، سرمایه ی موردنیاز، مدّت جمع آوری مبالغ و همچنین ، زمان ساخت محصول روشن ، دقیق و شفاف است ، اما آن گونه که کارشناسان مطرح نمودند در سازمان صداوسیما بسیار پیش میید که به دلایل مختلف محصولات در زمان مقرر به خروجی نمی رسند و این خود باعث افزایش هزینه ها نیز خواهد شد؛ همین مسئله باعث شده است که بتوان گفت : پروژه های این سازمان از تخمین مالی و زمانی دقیقی برخوردار نیستند؛ اگر چنین اتفاقی در پروژه های یک پلتفرم تأمین مالیجمعی بیافتد، باعث سلب اعتماد و بدبینی مخاطبان خواهد شد.
پی نوشت ها ١ Corporation for Public Broadcasting (CPB) ٢ MIT ٣ Laycock ٤ Pallerols ٥ massolution ٦ kickstarter ٧ Ebelebe ٨ Lugmayr ٩ Baranova ١٠ Sørensen ١١ Hossain ١٢ Ibrahim ١٣ Verliyantina ١٤ kleeman ١٥ crowd ١٦ outsourcing ١٧ Cebas ١٨ Bonsón ١٩ Torres ٢٠ Royo ٢١ Flores ٢٢ Ruijer ٢٣ Kossecki ٢٤ Świerczyńska-Kaczor ٢٥ open innovation ٢٦ Railly ٢٧ Beaulieu ٢٨ De Buysere ٢٩ Gajda ٣٠ Kleverlaan ٣١ Marom ٣٢ Gao ٣٣ Wiley ٣٤ Alexa فهرست منابع ١.
The Role of Social Media in Successful Crowdfunding for Independent Film Projects : A Spanish and American Perspective Thesis Advisor, (September).