چکیده:
هدف: کارآفرینی از راههایی است که میتواند بهعنوان اقدامی پایدار در جهت اشتغالزایی قرار گیرد. ازاینرو هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان گیلان بوده است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گیلان میباشند. بر اساس حداقل حجم نمونه در نرمافزار PLS، از 220 نفر نمونه، 208 پرسشنامه کامل برای تجزیهوتحلیل آماری مورداستفاده قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای جمعیتشناختی، مهارتهای اجتماعی نیکرفتار، سرمایه اجتماعی فرجی، سرمایه اقتصادی سفیری و آراسته؛ و مهارت کارآفرینی رابینز و کولتر بود. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید و متخصصان (5 نفر) و روایی همگرا، واگرا و پایایی ترکیبی توسط نرمافزار تأیید شد. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که به ترتیب اولویت هر سه متغیر مهارتهای اجتماعی (419/8=t-value؛ 521/0=ضریب مسیر)، سرمایه اجتماعی (389/3=t-value؛ 188/0=ضریب مسیر) و سرمایه اقتصادی بر مهارت کارآفرینی (168/2=t-value؛ 118/0=ضریب مسیر) تأثیر معنیداری دارند. ضمناً شاخص برازش کلی مدل GOF برابر با 446/0 و در حد قوی میباشد. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها به نظر میرسد که آموزش مهارتهای اجتماعی و سپس ایجاد بسترهای لازم برای توسعه سرمایه اجتماعی توسط نهادهای رسمی و غیردولتی میتواند بر مهارت کارآفرینی دانشجویان مؤثر باشند.
Objective: Entrepreneurship is one of the ways that can be as a stable action towards job creation. Therefore, the purpose of this research is the study of affecting factors on entrepreneurship of physical education and sport sciences students at universities in Guilan province Methodology: The research method was descriptive correlational and the statistical population included all students of physical education at universities in Guilan province. Based on the minimum sample size in PLS software, out of 220 sample individuals, 208 completed questionnaires were used for statistical analysis. The research tools included demographic questionnaire, Nikraftar’s social skills, Faraji’s social capital, Safiri and Arasteh’s economic capital, and Robbins and Koulter’s entrepreneurship. Content validity of questionnaires was verified by five professors and convergent and divergent validity and composite reliability was verified by software. Results: The results of path analysis indicated that the priorities of all three variables were social skills (t-value=8.419; path coefficient = 0.521); social capital (t-value = 3.389; path coefficient=0.188) And economic capital have a significant effect on entrepreneurial skills (t-value = 2.168; path coefficient= 0.118). Meanwhile, the general fitting index of the GOF model is 0.446 and is strong enough. Conclusion: Regarding the findings, it seems that the training of social skills and then the creation of the necessary platforms for the development of social capital by formal and nongovernmental institutions can be effective on student entrepreneurship skills.