چکیده:
هوش روایی را توانایی فرد در سازماندهی و توضیح رویدادها در قالب روایت، توانایی فرد در فهمیدن روایتها و برداشت او از آنها، توانایی فرد در فهمیدن و ایجاد ساختارهای روایی و توانایی او در ایجاد پاسخ عاطفی مثل هم احساسی با روایتهای شنیدهشده، تعریف کردهاند. درحالیکه تحقیقات زیادی دربارة هوشهای عاطفی و کلامی در دهۀ گذشته انجام شده است، مطالعات کمی بر روی هوش روایی صورت گرفته است. لذا تحقیق اخیر به بررسی تأثیر کلاسهای آموزش زبان انگلیسی بر هوش روایی زبانآموزان در مؤسسات زبان انگلیسی و مدارس دولتی میپردازد. در این پژوهش 400 پسر و دختر دانشآموز و زبانآموز 15 تا 18 ساله شرکت کردند. برای سنجش هوش روایی شرکتکنندگان از شاخص سنجش هوش روایی پیشقدم و دیگران (2011) استفاده شد. یافتههای پژوهش پس از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره نشان دادند که زبانآموزان مؤسسات زبان انگلیسی از هوش روایی بالاتری نسبت به دانشآموزان مدارس دولتی برخوردارند. همچنین دانشآموزان و زبانآموزان دختر نسبت به دانشآموزان و زبانآموزان پسر از هوش روایی بالاتری بهرهمندند.
Abstract
Mateas and Sengers (1999) view narrative intelligence as an entity’s ability to narratively organize and explain experiences. Likewise, Graesser, Singer and Trabasso (1994) regard narrative intelligence as the ability to comprehend and make inferences about narratives that he is told. Other researchers state that narrative intelligence is the ability to produce affective responses such as empathy to narratives one hears (Mar et al., 2011). All cognitive processes in people’s lives depend upon narrative intelligence. According to Randall (1999), narrative intelligence is the ability to perceive and produce narrative structures. While the role of emotional and verbal intelligences has been the subject of many studies in the past decade, there has been a dearth of studies into narrative intelligence. As such, the present study aimed to investigate the extent to which EFL classes boost students’ narrative abilities in different educational contexts, namely, private language institutes and public schools. In addition, it is intended to see if there was a relationship between gender (male vs. female) and the narrative intelligence of students in the above mentioned educational contexts. The data were collected using the Narrative Intelligence Scale (NIS) and then fed into SPSS software. The results of the study revealed that EFL learners in private language institutes enjoyed a higher level of narrative intelligence compared to their counterparts in public schools. In addition, it was revealed there was a significant difference between gender and the narrative intelligence of students at the two educational contexts.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير کلاس هاي آموزش زبان انگليسي بر هوش روايي زبان آموزان در مؤسسات زبان انگليسي و مدارس دولتي حافظ شاطري (گروه زبان انگليسي، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران ) آذر حسيني فاطمي * (گروه زبان انگليسي، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران ) چکيده هــوش روايــي را توانــايي فــرد در ســازماندهي و توضــيح رويــدادها در قالــب روايــت ، توانـايي فـرد در فهميــدن روايت هـا و برداشــت او از آن هـا، توانـايي فـرد در فهميـدن و ايجـاد سـاختارهاي روايـي و توانـايي او در ايجـاد پاسـخ عـاطفي مثـل هـم احساسـي بـا روايت هــاي شــنيده شــده ، تعريــف کرده انــد.
همچنـين بـا توجـه بـه ويژگيهـاي منحصـربه فرد کلاس هـاي آمــوزش زبــان پيش قــدم (٢٠١١) کــه در بخــش مقدمــه ذکــر گرديــد، يکــي از تواناييهــايي کـه ميتوانـد در کلاس هـاي آمـوزش زبـان تقويـت شـود هـوش روايـي زبـان آموزان اسـت ؛ زيـرا در ايـن کلاس هـا در مـورد موضـوعات اجتمـاعي، علمـي و سياسـي بسـياري صـحبت ميشـود و همچنـين زبـان آموزان آزادانـه نظـرات و ايـده هاي خـود را و همچنـين تجربيـات شخصيشــان را بيــان ميکننــد و بــه نظــرات و تجربيــات بقيــه گــوش ميدهنــد کــه تمــامي اين ها ميتواند به تقويت هوش روايي زبان آموزان کمک کند.
تفاوت بين هوش روايي دانش آموزان مدارس دولتي و زبان آموزان مؤسسات زبان انگليسي (رجوع شود به تصویر صفحه) بـراي پاسـخ بـه سـؤال دوم ، آمـار توصـيفي دانش آمـوزان مـدارس دولتـي و زبـان آموزان مؤسســات زبــان انگليســي در هريــک از زيرشــاخه هاي هــوش روايــي محاســبه شــد .
Prediction of Iranian EFL learners’ learning approaches through their teachers’ narrative intelligence and teaching styles: A structural equation modelling analysis.