چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری از طریق شبکههای اجتماعی مجازی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مبتنی E5 بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی در درس علوم تجربی میباشد. روش: روش پژوهش آزمایشی و طرح آزمایشی از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون -پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان کمتوان ذهنی شهر کرج تشکیل میدادند که 225 نفر بودند و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 34 نفر (17 نفر گروه کنترل و 17 نفر گروه آزمایش) بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه خلاقیت تورنس (1992) و پرسشنامه مشارکت اجتماعی یزدان پناه (1386) بود که پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب با (70/0) و (92/0) تائید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و تی وابسته صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد، بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی E5 موجب افزایش خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی در درس علوم تجربی میشود (05/0P). نتیجهگیری: استفاده از الگوی طراحی آموزشی E5 که متناسب با نیاز افراد کمتوان ذهنی است، میتواند بر میزان خلاقیت و مشارکت فعال آنان در شبکههای اجتماعی مجازی تأثیرگذار باشد.
Objective: The aim of this study was to determine the effect of Learning through Virtual Social Networks Based on the 5E Instructional Design Model on the Creativity and Social Participation of Mentally Retarded Children in the Experimental Sciences. Method: The research method was experimental and the experimental design was quasi-experimental with pretest-posttest and control group. The statistical population of the study consisted of all mentally retarded students of Karaj who were 225 students and by using random sampling 34 individuals (17 control group and 17 experimental group) were selected as statistical sample. The data collection tools was Torrance Creativity Questionnaire (1992) and Yazdanpanah Social Participation Questionnaire (2007) That reliability was confirmed by Cronbachchr('39')s alpha (0.70) and (0.92), respectively. Data were analyzed using independent t-test and Paired-Samples T Test. Results: The results showed that using E5 based on E5 educational design Model increased creativity and social participation of mentally retarded children in experimental science (P Conclusion: Using the E5 educational design Model that is tailored to the needs of the mentally retarded children can impact their creativity and active participation in virtual social networks.