چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تشخیصی روان سازههای سازش نایافته اولیه و استراتژی های مقابله با تنیدگی بر ترس از ارزیابی منفی دختران مبتلا به بلوغ زودرس بود. طرح پژوهش، تابع تشخیص دوگروهی بود. جامعۀ موردبررسی دختران با بلوغ زودرس دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. به این منظور تعداد 30 نفر با بلوغ زودرس دارای ترس از ارزیابی منفی و 30 نفر با بلوغ زودرس بدون ترس از ارزیابی منفی به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای فرم کوتاه پرسشنامه روان سازههای سازش نایافته اولیه یانگ (2005)، پرسشنامه استراتژی های مقابله با تنیدگی لازاروس و فولکمن (1998) و فرم کوتاه ترس از ارزیابی منفی لری (1983) پاسخ دادند. داده های گردآوریشده با آزمون تحلیل تشخیص تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحلیل ممیزی نشان داد که با کمک خودمختاری و عملکرد مختل و استراتژی های هیجانمدار و مسئله مدار می توان ترس از ارزیابی منفی را پیش‏ بینی کرد. تحلیل ممیزی توانست با 88/3 درصد پیش‏ بینی صحیح دختران با بلوغ زودرس را به دو گروه با و بدون ترس از ارزیابی منفی طبقه ‏بندی نماید. نتایج این پژوهش نشاندهندۀ اهمیت کمک خودمختاری و عملکرد مختل و استراتژی‏های مقابله با تنیدگی در امکان تمایزگذاری بین دختران دارای بلوغ زودرس با و بدون ترس از ارزیابی منفی بوده و لذا میتوان از این متغیرها در بحث پیشگیری از رفتارهای آسیب زای اضطرابی و ترس از ناشی از بلوغ زودرس توسط مشاوران و روانشناسان استفاده کرد.
The purpose of this study was to discriminational role early maladaptive schemas and stress coping strategies in fear of negative evaluation of females with precocious puberty. The research design was a two-group diagnostic function. The statistical population consists of all the females with precocious puberty of high school Tehran city in year academic 2018-2019. For that 30 females with precocious puberty with fear of negative evaluation and 30 females with precocious puberty without fear of negative evaluation social anxiety were picked through convenience sampling and schema questionnaire – short form of Young (2005), Ways of Coping Questionnaire (WCQ) of Lazarus & Folkman's (1998) and brief fear of negative evaluation scale of Leary (1983) were administered to them and were analyzed using discriminant analysis. The results of the discriminant analysis showed that impaired autonomy & performance and secure stress coping strategies female students can help to prediction fear of negative evaluation. The function discriminant analysis assigned 88/3 percent of the females with precocious puberty with and without fear of negative evaluation. The findings clarified the importance of these variables in distinguishing female’s precocious puberty with and without fear of negative evaluation; hence these factors can be used in prevention of anxiety-damaging behaviors and fear of premature puberty by counselors and psychologists.
خلاصه ماشینی:
مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره پنجم، شماره چهل و چهارم، خردادماه 1399، صفحات 11-1 چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تشخیصی روان سازههای سازش نایافته اولیه و استراتژیهای مقابله با تنیدگی بر ترس از ارزیابی منفی دختران مبتلا به بلوغ زودرس بود.
خلاصه نتایج تابعهای تشخیصی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول 3- حاصل از تحلیل تابع تشخیصی و بررسی تابعهای متعارف نشان داد که با توجه به مقدار ویژه و همبستگی کانونی بهدستآمده، میتوان گفت که تابع تشخیص از قدرت تمیز خوبی برای تمایز دو گروه نوجوانان مبتلا به بلوغ زودرس با و بدون ترس از ارزیابی منفی بهرهمند است و 4/51% درصد از واریانس تفاوت دو گروه ناشی از متغیرهای پیشبین یعنی روان سازههای سازش نایافته اولیه (تنها حوزه خودمختاری/عملکرد مختل) و استراتژیهای مقابله با تنیدگی است.
بحث و نتیجهگیری هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تشخیصی روان سازههای سازش نایافته اولیه و استراتژیهای مقابله با تنیدگی بر ترس از ارزیابی منفی دختران مبتلا به بلوغ زودرس بود.
پژوهشی که نشان داده باشد که روان سازههای سازش نایافته اولیه و استراتژیهای مقابله با تنیدگی بر ترس از ارزیابی منفی دختران مبتلا به بلوغ زودرس نقش تشخیصی دارند وجود ندارد، لذا همسویی و ناهمسویی نتایج بهدستآمده از این پژوهش با نتایج تحقیقات قبلی مشخص نیست؛ اما این پژوهش میتواند در راستای نتایج تحقیقات زینل و یوزر (2020) باشد.
Keyword: early maladaptive schemas, stress coping strategies, fear of negative evaluation, precocious puberty