چکیده:
مقدمه: حوزه بازیابی اطلاعات موسیقی نیاز به الگوهای دارد که زمینه برقراری ارتباط عناصر کتابشناختی در آثار مختلف را فراهم نماید. هدف اصلی از این پژوهش، بررسی وضعیت موجود پیشینههای کتابشناختی آثار موسیقایی ایرانی از نظر روابط کتابشناختی اثر به اثر بر اساس الگوی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی (اف.آر.بی.آر.) است.
روششناسی: رویکرد پژوهش حاضر کمی و از نوع کاربردی است. برای اجرای پژوهش از روش پیمایشی توصیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پیشینههای کتابشناختی مواد دیداری و شنیداری حوزه موسیقایی در بازه زمانی 1390 تا 1397 موجود در فهرست پیوسته کتابخانه ملی ایران است که از نظام جامع کتابخانه ملی ایران استخراج شدند. جامعه آماری شامل 1367 پیشینه کتابشناختی برای آثار موسیقایی است. روش گردآوری دادهها شامل مشاهده ساختارمند و روش اسنادی، و ابزار گردآوری دادهها، یک سیاهه وارسی است. بررسی روابط کتابشناختی اصلی و فرعی بین پیشینهها بر اساس جدول روابط اثر به اثر از گزارش ایفلا، صورت گرفت.
یافتهها: نتایج و یافتههای پژوهش نشان داد، از مجموع 1367 پیشینه کتابشناختی متعلق به آثار موسیقایی ثبت شده در فهرست کتابخانه ملی متعلق به سالهای 1390 تا 1397، 320 نمونه (4/ 23 درصد) از آثار موسیقایی دارای روابط اثر به اثر بودند. بیشترین فراوانی روابط کتابشناختی اثر به اثر رابطه اقتباسی با 304 نمونه (95 درصد) بوده است و در مرتبه بعدی رابطه متممی با 16 نمونه (5 درصد) قرار دارد. دیگر روابط کتابشناختی اثر به اثر، پیوستی، جانشینی، تغییر شکل، تقلید و خلاصه در میان آثار موسیقایی ایرانی دیده نشد. توزیع انواع فرعی روابط کتابشناختی در جامعه مورد بررسی شامل اقتباس با 301 مورد (06/ 94 درصد) بیشترین درصد، و بعد از آن موسیقی متن با 16 مورد (5 درصد)، فانتزی با 2 مورد (62/ 0 درصد) و واریاسیون با 1 مورد (31/ 0 درصد) در مراتب بعدی قرار دارند. بقیه انواع روابط فرعی هم مانند روابط اصلی آنها در میان آثار موسیقایی دیده نشد.
نتیجهگیری: درصد بالایی از آثار موسیقایی ایرانی ثبت شده در فهرست عمومی پیوسته کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، شامل موسیقی سنتی و دستگاهی بودند که البته در آثاری که به این نحو ساخته شدهاند، نمیتوان ویژگیهای موسیقی جهانی را دنبال کرد. از اینرو روابطی مانند، واریاسیون، هارمونیزه، کادنس، اپرانامه و غیره که در گزارش ایفلا برای روابط کتابشناختی اثر به اثر تعریف شده بود در میان اینگونه آثار موسیقایی که بر پایه موسیقی دستگاهی ساخته شده است ملاحظه نشد. بیشتر آثار موسیقایی ایرانی به صورت اقتباس از شعر و ترانه ساخته شدهاند. توزیع روابط کتابشناختی در میان آثار موسیقایی ایرانی تنها در دو رابطه اقتباسی و متممی برقرار است. روابط فرعی کادنس، اپرانامه، رقصآرایی، واریاسیون، هارمونیزه و فانتزی که مختص آثار موسیقایی است در بیشتر آثار موسیقایی ایرانی موجود، وجود ندارد. از اینرو، به کارگیری الگوی اف.آر.بی.آر. در روابط کتابشناختی اثر به اثر برای آثار موسیقایی ایرانی با تردید همراه است.
Introduction: Music Information Retrieval (MIR) involves searching and organizing large collection of music information and requires a conceptual model for bibliographic relationships in various works. Bibliographic relationships define all relationships involved in cataloging bibliographic units. The purpose of this research is to study the characteristics of Iranian musical bibliographic records by analyzing their work-to-work relationships based on the Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR) model.
Methodology: This study uses a quantitative approach and practical method in order to analysis bibliographic data. The research method is a descriptive survey. The statistical population includes all Iranian musical bibliographic records available in the OPAC of the National Library of Iran from 2011 to 2018 and includes 1367 records for musical works. Data gathering method includes structural observation and documentary method and data gathering tool is a check list. The bibliographic relationships among records are studied according to the table of work-to-work relationships noted in IFLA final report.
Findings: Of 1367 bibliographic records that belong to musical works, 320 (23/4%) have work-to-work bibliographic relationships. The highest percentage of work-to-work relationships consists of 304 (95%) adaptive relationships and 16 (5%) complementary relationships. Other work-to-work relationships such as supplement, succession, transformation, summarization and imitation ones do not exist among Iranian musical works. The distribution of relationships in referential and autonomous works consists of adaptation with 301 (94.69%), incidental music with 16 (5%), fantasy with 2 (0.62%) and variation with 1 (0.31%). The rest of the sub-relationships types, as well as main relationships are not seen among the musical works.
Conclusion: The high percentage of Iranian musical works recorded in the National Library of Iran includes traditional Persian music and principal musical modal systems (Dastgah) which, cannot be traced in the features of the international music. Therefore, sub-relationships such as variation, harmonization, cadenza, libretto (operas), etc., as defined in the IFLA report for bibliographic relationships of a work were not mentioned among such musical compositions based on Dastgah music. Most of Iranian musical works are adapted from poetry and lyrics. The distribution of bibliographic relationships among Iranian musical works is only in two adaptation and complement types. Sub-relationships like Cadenza, Libretto, Choreography, Variation, Harmonization and Fantasy, unique to musical works does not exist in most of existing Iranian musical works. Hence, considering the significant difference between Iranian musical works and international musical works, using of FRBR for Iranian musical works in work-to-work relationships is not economically benefit.