چکیده:
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تاثیر سبک مدیریت آموزشی مدیران بر رضایت شغلی دبیران متوسطه دوم
آموزش وپرورش شهرستان لامرد میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی-
پیمایشی است. در این تحقیق، جامعه آماری، کلیه دبیران متوسطه دوم آموزش وپرورش شهرستان لامرد
شامل ٢٤٥ نفر بودهاند (شهرستان لامرد: دبیران دبیرستانهای پسرانه و دخترانه شهر لامرد، بخش مرکزی
لامرد، بخش و شهر اشکنان، بخش و شهر علامرودشت، بخش و شهر چاهورز)، که با توجه به کم بودن
جامعه آماری حجم نمونه همان ٢٤٥ نفر (زن و مرد) به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری
تحقیق شامل پرسشنامه سبک مدیریت از الگوی رنسیس لیکرت (١٩٦٧) و پرسشنامه رضایت شغلی از
الگوی اسپکتور وهمکاران (١٩٩٧). استفاده شده است. روایی پرسشنامهها با استفاده از تحلیل گویه و
پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ گزارش شد. نتایج آن برای پرسشنامه سبک مدیریت ٩٣%
رضایت شغلی از 95% و برای کل پرسشنامه ٩١% به دست آمد. دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید در روش استنباطی از روشهای آماری (آزمون کولموگروف –
اسمیرنوف - رگرسیون، آزمون فریدمن). نتایج بدست آمده از آزمون رگرسیون نشان میدهد که بررسی
وضعیت سبک مدیریت آموزشی مدیران و رضایت شغلی دبیران، در تمام ادارات تابعه آموزش و پرورش
شهرستان لامرد نشان داد که در سطح معناداری 01% و با احتمال ٩٩ درصد، کلیه ادارات تابع
آموزش وپرورش شهرستان لامرد از رضایت شغلی مطلوبی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
بررسي تاثير سبک هاي مديريت آموزشي مديران بر رضايت شغلي دبيران متوسطه دوم شهرستان لامرد دکتر علي اصغر ماشينچي .
ابواب جمعي اداره کل آموزش و پرورش استان فارس ، واحد شهرستان خنج ، گروه علوم تربيتي، ايران چکيده هدف اصلي اين تحقيق ، بررسي تاثير سبک مديريت آموزشي مديران بر رضايت شغلي دبيران متوسطه دوم آموزش وپرورش شهرستان لامرد ميباشد.
نتايج بدست آمده از آزمون رگرسيون نشان مي دهد که بررسي وضعيت سبک مديريت آموزشي مديران و رضايت شغلي دبيران ، در تمام ادارات تابعه آموزش و پرورش شهرستان لامرد نشان داد که در سطح معناداري ٠/٠١ و با احتمال ٩٩ درصد، کليه ادارات تابع آموزش وپرورش شهرستان لامرد از رضايت شغلي مطلوبي برخوردار است .
فرضيه هاي تحقيق : فرضيه اصلي: ــ بين سبک هاي مديريت آموزشي مديران بر رضايت شغلي دبيران متوسطه دوم ، آموزش وپرورش شهرستان لامرد تاثير معناداري وجود دارد.
فرضيه هاي ويژه : ــ بين سبک آمرانه بر رضايت شغلي دبيران متوسطه دوم ، آموزش وپرورش شهرستان لامرد تاثيرمعناداري وجود دارد.
ــ بين سبک مشورتي بر رضايت شغلي دبيران متوسطه دوم ، آموزش وپرورش شهرستان لامرد تاثير معناداري وجود دارد.
روش و جامعه آماري و روش نمونه گيري تحقيق تحقيق حاضر از نظر هدف يک تحقيق کاربردي ميباشد ودر اين پژوهش براي بررسي تاثير سبک مديريت آموزش مديران بر رضايت شغلي از روش تحقيق توصيفي پيمايشي استفاده گرديد.
تجزيه وتحليل فرضيه ها فرضيه ي اصلي بين سبک هاي مديريت آموزشي مديران بر رضايت شغلي دبيران متوسطه دوم ، آموزش وپرورش شهرستان لامرد تاثير معناداري دارد.