چکیده:
از جمله احادیثی که در جوامع روایی شیعه از حضرات معصومین (ع) درباره حقیقت قرآن کریم نقل شده، حدیث «الْقُرْآنُ کُلُّهُ تَقْرِیعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِیبٌ» است. بررسی کتب حدیثی و تفسیری نشان از اختلاف جدّی فهم دقیق این حدیث در میان علمای بزرگ شیعه دارد تا جایی که یکدیگر را نفی میکنند. این تحقیق به دنبال آن است تا با تکیه بر دانش «نقد الحدیث» و «فقه الحدیث» و با روشی توصیفی- تحلیلی به بررسی دلالت متنی این حدیث بپردازد و فهم مناسبی از آن ارائه نماید. البته در این راستا از بررسیهای سندی و رجالی نیز به تناسب بحث، استفاده شده است. نگارنده پس از جرح و تعدیل آراء موجود در این زمینه، معتقد است که فهم دقیق و نظر صائب که اولینبار توسط علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مطرح گردیده، آن است که این حدیث به نوعی همخانوادهی احادیث ظهر و بطن قرآن کریم محسوب میشود و به مرتبهی إحکام و تفصیل قرآن کریم اشاره دارد.
One of the hadiths narrated in the Shi’a narratives of the Imams (PBUT)
about the truth of the Holy Qur’an is the hadith “All of the Qur’an
is pummeling and its conscience is approximation”. The study of the
hadith and commentary books reveals a serious difference in the exact
understanding of this hadith among the great scholars of Shias, to the
extent that they reject each other. This research seeks to examine the
meaning of this hadith and provide a proper understanding of it by relying
on the knowledge of “ Criticism of the hadith” and “understanding
of the hadith” in a descriptive-analytical way. Of course, in this regard,
studies about chain and narrators have also been used in accordance
with the discussion. After criticizing the views expressed in this regard,
the author believes that the exact understanding and correct comment,
first proposed by Allamah Tabatabai in Al-Mizan commentary, is that
this hadith is somehow a family of the hadiths of the appearance and
conscience of the Qur’an and refers to the level of tightening and dissociation
of the Holy Qur’an.