چکیده:
هدف از بررسی پیش رو بررسی چالشها و مشکلات تدریس فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا
از دیدگاه معلمان میباشد، روش بررسی پیش رو به صورت مطالعه کتابخانه ای است. آموزش از طریق
رسانه های الکترونیکی یک نیاز در جهت گسترش افزایش بهره وری در یادگیری است با ظهور
فناوریهای جدیدی همچون رایانه، اینترنت، شبکه های اجتماعی و. . . ، جوامع بشری با چالشهای جدید
و جدی در همه عرصههای آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، رو به رو شدهاند. که باتوجه به
پیشرفتهای چشمگیر در عرصه های علمی و فناوری و دسترسی میلیونها کاربر در تمام جهان به رسانههای
الکترونیکی مجازی باعث شده است که این رسانه ها به دلیل کارکردها و تعاملات گسترده خود مورد
توجه افراد زیادی قرار بگیرند و با گسترش مرزهای دانش و فناوری و همچنین افزایش تقاضای آموزشی،
شیوه های سنتی، پاسخگوی نیازهای روزافزون بشر نمی باشد و به طور حتم آموزش های مجازی و
یادگیری های الکترونیکی با تمام مزایا و معایبشان، می توانند پاسخگوی این نیازها باشند. لذا با توجه به
اهمیت موضوع در این مقاله سعی شده است با گسترش دید نسبت به آموزش مجازی و یادگیری های
الکترونیکی، مزایا و محدودیت ها و همچنین فرصت ها و چالش های این نوع آموزش ها در ایام شیوع
ویروس کرونا پرداخته شود.
خلاصه ماشینی:
در ايام شيوع بيماري کرونا اهميت آموزش مجازي و فراهم کردن زير ساخت هاي لازم براي توسعه فرصت آموزش از راه دور و آموزش مجازي دوچندان از قبل شده است ، و گوشي هوشمند در دسترس ترين وسيله در بين معلمان و دانش آموزان مي باشد، اتصال به اينترنت با استفاده از گوشي هوشمند براي جستجوي اطلاعات و تمرينات درسي و نيز استفاده ازشبکه ها ي اجتماعي بيشترين ميزان استفاده را در ميان معلمان و دانش آموزان داراست ؛ ناگفته نماند نرم افزارهايي وجود دارند که امکان تدريس آنلاين يا مدرسه آنلاين يا همان کلاس هاي مجازي را فراهم ميکنند برخي از اين نرم افزارها رايگان و برخي ديگر مستلزم پرداخت هزينه هستند که ميتوان با استفاده از آن ها تدريس يک درس را طراحي کرد (تسنيم ، ١٣٩٨).
صدري ارحامي (١٣٨٢) مسائل فرهنگي را به عنوان عامل مشکل ساز در برنامه ريزي و اجراي طرح يادگيري مجازي ميداند و معتقد است مسائلي از قبيل : مقابله و مخالفت افراد در استفاده از روش هاي نوين در برابر روش هاي سنتي آموزش ، وجود مشکلات خاص ، شامل : بستر مخابراتي در ايران ، عدم وجود نرم افزار هاي آموزشي مناسب و هزينه سخت افزاري بالا، مي تواند برنامه ريزي و پياده سازي طرح مدارس الکترونيکي در ايران را دچار مشکل سازد.